Tugu Pokok Getah, Betong

23 January 2021, 9:45 am

Tugu Pokok Getah, Betong.

#Betong merupakan salah satu pekan yang terletak di tepi Sungai Padeh, yang mengalir menuju ke Batang Saribas, dan merupakan pusat pentadbiran daerah Betong yang terletak di antara Simanggang dan Sarikei. Daerah Betong yang dahulunya sebahagian daripada daerah Sri Aman, menjadi daerah pentadbiran ke-12 di Sarawak pada Mac 2002.

Betong merupakan pengeluar getah utama di Sarawak. Tugu pokok getah yang menjadi #mercutanda Betong ini telah dibina pada bulan September 1996. Boleh tengok persekitaran tugu ini di dalam album #panorama360:

🌐 azwan082.my/pano/tugu-pokok-getah-betong

Berikut merupakan teks yang terdapat pada plakat pada tugu ini:

“Replika Pokok Getah.

Sejarah telah membuktikan bahawa getah pernah menjadi sumber hasil utama negara. Getah masih merupakan aset yang memakmurkan negara.

Suatu ketika dahulu, Betong yang masyhur dengan kepahlawanan wiranya, Panglima Rentap, merupakan pengeluar utama getah di Bumi Kenyalang. Betong dan getah adalah suatu nama yang sinonim. Getah itu tuah.

Atas alasan itulah maka pokok getah telah dipilih sebagai lambang kemegahan Betong.

Replika pokok getah yang berdiri megah di Medan Pasar ini bercirikan sepohon pokok getah yang telah dicantas. Ia melambangkan sejarah silam Betong yang berlalu dimamah usia.

Sebatang tunas baru yang tumbuh pada batang getah lama melambangkan semangat baru dan keazaman baru Betong untuk bersaing dan berkembang maju selari dengan kemajuan pesat negara menuju Wawasan 2020. Tunas itu melambangkan Betong Baru.

Di keempat-empat penjuru tembok asas replika, terpampang kegiatan ekonomi harian dan hasil keluaran penduduk tempatan sejak turun-temurun di Daerah Saribas, yang menjadi asas punca ekonomi yang memberi nafas kepada pembangunan di persekitaran Betong.

Semoga dengan berdiri megahnya lambang pokok getah ini di Medan Pasar, suatu lokasi yang paling strategik di Betong, akan meniupkan angin perubahan yang lebih deras ke arah mencapai cita-cita Betong Baru menerusi Dasar Politik Pembangunan kerajaan Barisan Nasional dalam suasana kestabilan dan keharmonian demi pencapaian Matlamat Wawasan 2020.”

💬 Dapat rasa mesej positif penulis teks ini pada tahun 90-an dulu. Sekarang, wawasan 2020? BN? 😂

Pin It Send Copy Link

Hantaran sohor kini:

Seluruh negara kena PKP, kecuali Sarawak

22 January 2021, 9:15 am

Seluruh negara kena PKP, kecuali Sarawak.

Hari ini PKP dikuatkuasakan di seluruh negara. #MCO di 6 negeri sejak 13 Januari dilanjutkan selari dengan negeri² lain sehingga 4 Februari ⁽¹⁾.

Sementara itu di Sarawak, PKPB (bersyarat) dilaksanakan, kecuali di Zon Sibu (daerah Sibu, Kanowit & Selangau) yang kena PKP, sehingga 31 Januari ⁽²⁾.

🏠💤

⁽¹⁾ www.nst.com.my/news/nation/2021/01/659425/mco-extended-various-states-fts
⁽²⁾ www.facebook.com/SarawakDisasterInfo/posts/741977079848396

Pin It Send Copy Link

Review hotel Comfort Inn Sibu dalam album 360

21 January 2021, 12:55 pm

Review hotel Comfort Inn Sibu dalam album 360.

Selain daripada tempat² tumpuan ramai, saya juga mengambil gambar 360° bilik² hotel dan membuat ulasan (review) berkenaan hotel tersebut. Ini album #panorama360 pertama yang saya buat untuk #reviewhotel:

🌐 azwan082.my/pano/review-comfort-inn-sibu-2020

Comfort Inn terletak di pusat bandar #Sibu, di dalam lot bangunan kedai di tepi Jalan Pahlawan. Maklum balas umum (general feedback) yang saya dapat bagi ialah bilik hotel ini melangkaui jangkaan (exceed expectation).

Kebanyakan hotel 2 bintang atau hotel bajet sudah cukup baik & selesa, dan beberapa kerosakan atau kekurangan tu dah memang dijangka. Mungkin disebabkan hotel ini masih baru, cat juga masih baru, belum nampak lagi kesan² telah lama digunakan, jadi ia memberi tanggapan yang positif pada saya.

Boleh tengok ulasan penuh saya di dalam bilik hotel tersebut di dalam album panorama 360 yang saya bagi kat atas 👆🏻.

Berikut ulasan tambahan yang tak dapat saya selitkan dalam album 360 ini:

• Saya dapat bilik di tingkat 3, tapi lif hanya ke tingkat 2, jadi kena naik tangga lagi ke tingkat 3.
• Banyak tempat letak kereta di hadapan lot kedai.
• Password WiFi ada dipamerkan di lobi, tapi bila dah sambung, tak dapat nak layari internet.

Dengan harga RM56.60 semalam, saya bagi bilik hotel ini ★★★★☆.

🎉

Pin It Send Copy Link

Tugu Buah Limau, Bintangor

20 January 2021, 12:10 pm

Tugu Buah Limau, Bintangor.

#Bintangor adalah pekan yang terletak antara #Sarikei dan #Sibu. Nama asalnya adalah Binatang, tapi dah ditukar pada tahun 1984, sebab nama ‘Binatang’ tu kurang enak. Nama Bintangor diambil daripada pokok Bintangor yang banyak tumbuh di tepi sungai di kawasan ini.

Menurut sejarah, kawasan ini dinamakan Kampung Binatang Makan Engkabang, sebab waktu musim buah engkabang, banyak binatang datang makan buah yang jatuh di tebing sungai Rajang.

Orang Melayu telah menetap di sini lebih awal daripada orang Cina Foochow, kira² sebelum 1896, namun mereka telah mula berpindah ke tempat lain. Orang Foochow membuka kampung mereka di sini pada tahun 1920-an. Rajah Brooke telah meminta orang Melayu supaya kekal menetap di kampung di hilir sungai untuk memberi perlindungan kepada orang Foochow daripada orang² pribumi.

Orang² Foochow ini kemudiannya membuka kawasan pertanian di pertemuan antara sungai Rajang & sungai Meradong. Kini, hasil pertanian yang paling popular ialah limau Bintangor.

Setiap tahun pada bulan Mac hingga Jun merupakan musim buah limau. Banyak gerai didirikan di tepi jalan, menjual buah² limau hasil daripada sektor agrikultur di sini. Antara petua untuk memilih buah limau Bintangor yang manis ialah memastikan buah mempunyai bahagian bawah yang cengkung 🍊.

Buah limau Bintangor ini sangat laris, sehinggakan ia digunakan untuk menghasilkan minuman jus jenama Ching San ataupun Green Mountain. Tapi sekarang dah tak ada lagi disebabkan persaingan daripada jenama luar.

Ini #mercutanda pekan Bintangor, tugu buah limau dalam album #panorama360:

🌐 azwan082.my/pano/tugu-limau-bintangor-2020

Rujukan:
www.theborneopost.com/2013/03/10/bintangor-the-sweet-and-bright-pill
www.bharian.com.my/bhplus-old/2016/11/208452/bintangor-terkenal-dengan-limaunya

Pin It Send Copy Link

Lebuhraya banyak bulatan, Raon Kuching part 3

19 January 2021, 11:55 am

Lebuhraya banyak bulatan, Raon Kuching part 3.

Expressway #Kuching#Samarahan ini adalah #jalan utama menghubungkan Kota Samarahan dengan Bandaraya Kuching. Ada 4 bulatan dibina sepanjang expressway ini, yang saya lalui dalam video, ada antaranya digelar bulatan terbesar di Malaysia, dan ada juga digelar bulatan sebesar bandar Kapit 😅.

Asalnya bulatan² ini dibina untuk melancarkan pergerakan trafik, tapi pada pendapat saya, bulatan (roundabout) hanyalah solusi kos rendah untuk kadar trafik yang sederhana. Kalau untuk trafik 20 tahun lalu mungkin boleh lah, tapi sekarang dah tak dapat pakai lagi. Kereta lagi banyak daripada orang 🥵.

Ramai pemandu dah tak gemar dan tak cukup mahir nak masuk ke bulatan, yang seterusnya menyebabkan kesesakan jalan yang teruk, terutamanya di bulatan Tabuan Tranquility semasa waktu puncak (pergi / balik kerja).

Saiz bulatan yang besar juga menyumbang kepada masalah ini. Kenderaan yang dah masuk bulatan akan sempat memecut laju sehingga kenderaan dari simpang masuk yang lain tak dapat nak masuk bulatan mengikut halaju trafik.

Dalam video dapat dilihat sekarang sudah mula kerja² menaiktaraf bulatan dengan memasang lampu isyarat pintar, dan ada juga bulatan yang akan dibina jalan raya tembus terus (punch through) ⁽¹⁾. Ia merupakan penyelesaian jangka pendek, dan kerja pembinaan dijangka siap pada 14 Januari 2022. Untuk penyelesaian jangka panjang, akan dibina expressway baru dari Santubong terus ke Samarahan ⁽²⁾.

#dashcamdrive #YT:

▶️ youtu.be/HZ7K6Npy8PY

⁽¹⁾ www.theborneopost.com/2020/10/24/cm-state-govt-approves-new-samarahan-expressway-project
⁽²⁾ www.utusanborneo.com.my/2020/10/24/petra-jaya-bakal-dihubungkan-terus-ke-samarahan-menerusi-projek-expressway

Pin It Send Copy Link

Kucing kerja Grab + PKPB seluruh Sarawak

18 January 2021, 8:55 am

Kucing kerja Grab + PKPB seluruh Sarawak.

Kegawatan ekonomi sekarang, sampai #emau pun kerja Grab 😹.

Hari ni bermula PKPB / #MCO bersyarat seluruh Sarawak hingga 31 Januari ⁽¹⁾. Kecuali Zon Sibu (merangkumi Sibu, Kanowit & Selangau) yang kekal dengan PKP. Kuching, Samarahan & Serian masih dalam satu zon (Zon Kuching) ⁽²⁾, jadi masih bolehlah ke kebun ni 😁.

Saya jangkakan PKP kali ini akan berlarutan hingga bulan Mac 🧐.

⁽¹⁾ www.utusanborneo.com.my/2021/01/16/pkpb-seluruh-sarawak-sibu-kekal-pkp
⁽²⁾ www.facebook.com/242460379800071/posts/742404526472318

Pin It Send Copy Link

Tugu Buah Durian, Serian

17 January 2021, 9:30 am

Tugu Buah Durian, Serian.

Bandar #Serian terkenal dengan pelbagai spesies buah durian semasa musimnya. Antaranya seperti durian kampung ⁽¹⁾, durian kahwin ⁽²⁾, durian isu, durian pakan, durian merah ⁽³⁾, dan banyak lagi.

Saya sendiri tak berapa nak makan durian yang fresh dari buahnya, tapi saya suka isi durian yang dah dimasak jadi bubur, cucur atau ais krim. Selera lain² 😝.

Buah durian di Serian terkenal dengan keenakan & kualiti isinya kerana ditanam di lereng² bukit di daerah ini. Sama juga seperti durian yang terdapat di Penang, yang ditanam di lereng² bukit di kawasan Teluk Bahang, dan juga di Kundasang, durian² ini mempunyai isi yang lebih baik daripada yang ditanam di tanah rendah.

Dulu ada 2 tugu buah durian di Serian, satu di bulatan dekat hospital, tapi dah dialih disebabkan pembinaan jejambat untuk #PanBorneo. Satu lagi di Pasar Tamu Serian, dekat terminal bas, tapi dah lama tak ke sana, tak tau kalau masih wujud lagi ke tak 😅.

Ini tugu buah durian perak (silver durian statue) di Serian Piazza, #mercutanda baru yang dibuka kepada umum pada Oktober 2019. Boleh rasai berjalan² di sekitar tugu ini melalui gambar #panorama360 ini:

🌐 azwan082.my/pano/tugu-durian-serian-2020

⁽¹⁾ sarawaknewsnetwork.com/durian-kampung-sarawak-setanding-dengan-musang-king
⁽²⁾ www.freemalaysiatoday.com/category/leisure/2018/03/24/keenakan-buah-durian-kampung-serian
⁽³⁾ borneodihati.org/kenali-5-jenis-durian-hutan-yang-terdapat-di-borneo

Pin It Send Copy Link

Tugu Memerang, Balai Ringin

16 January 2021, 9:20 am

Tugu Memerang, Balai Ringin.

Nama pekan Balai Ringin berasal daripada perkataan ‘beringin’ bermaksud ‘memerang’ dalam bahasa Iban ⁽¹⁾. Oleh itu, tugu memerang ini adalah #mercutanda kepada pekan ini.

Pekan ini yang bersebelahan dengan Sungai Krang ini juga popular dengan ikan air tawar yang banyak dijual di pasar basah di sini. Mungkin juga kerana banyak ikan, banyak juga memerang 😅.

Namun disebabkan pembinaan #PanBorneo, tugu ini terpaksa dialihkan ke tepi & batu dengan tulisan selamat datang dah tak ada lagi. Pembinaan jambatan baru turut menyebabkan semakin kurang ikan dijual di pasar basah.

Persekitaran tugu ini dapat dilawati melalui gambar #panorama360 di sini:

🌐 azwan082.my/pano/tugu-memerang-balai-ringin-2020

Sementara itu, #hargapetrol minggu ke-3 Januari 2021, semua naik:

🟡 RON 95 – 1.89 (+0.05)
🟢 RON 97 – 2.19 (+0.05)
⚫️ Diesel – 2.05 (+0.03)

⁽¹⁾ mafimusykilah.wordpress.com/2012/10/28/aidiladha-di-bumi-kenyalang

Pin It Send Copy Link

Tak tau berapa tinggi air banjir awal pagi tadi

15 January 2021, 12:00 pm

Tak tau berapa tinggi air banjir awal pagi tadi.

Letih badan petang semalam ‘main air’ #banjir 😆.

Petang semalam air naik lagi tinggi, kena lagi air pasang besar (king tide), dengan hujan lebat sepanjang hari.

Kat almanak tulis king tide dalam pukul 6 petang, dan mengikut kiraan yang saya buat, 1½ jam kemudian air akan naik ke paras maksimum. Air tak masuk dalam ruang tamu rumah, cuma sampai sedikit masuk ke lantai dapur.

Banyak lipas, kala jengking & lipan keluar dari dalam tanah 😱.

Gambar² berikut menunjukkan keadaan banjir semalam, dari mula air pasang hingga surut.

17:00 – air mula naik, nampak kat parit
18:00 – air pasang, mula alihkan kereta² ke tempat lebih tinggi
19:30 – air naik paras maksimum
20:30 – air nampak mula surut
00:00 – banjir dah surut, jalan dapat dilalui, cuma air dalam parit masih banyak.

Pagi tadi air pasang dalam 5.30, tapi tak sempat tengok keadaan 😴.

King tide masih lagi ada hari ni hingga esok. Harap air tak naik lagi, nasib baik cuaca cerah hari ni 🌞.

Pin It Send Copy Link

Anjir! Banjir!

14 January 2021, 8:00 am

Anjir! Banjir!

Hujan lebat turun tak henti² sejak 2 hari lalu, ditambah lagi dengan air pasang besar (king tide), lalu banjirlah tempat kami. Mujur #banjir kali ni air tak masuk ke dalam rumah. Tapi hari ni nampaknya masih hujan, tak tahulah macam mana petang nanti 😔.

① – Semalam king tide dalam pukul 5.45 petang, kemudian air naik paling dalam pada pukul 6.45 petang. Ini gambar pada air pasang pada awal pagi tadi. Air pasang pada 4.30 pagi, kemudian air naik paling dalam pada pukul 6 pagi. Paling tinggi air naik pun hingga melimpah ke jalan (anak panah).

② – Jam 7 pagi, air mula surut.

③ – Korek² balik gambar lama, ini banjir pada Januari 2009, 12 tahun lalu. Zaman masih pakai kamera fon Nokia. Air naik hingga paras buku lali dalam rumah. Kat luar rumah sampai paras paha.

④ – Dan ini keadaan selepas banjir. Banjir 2009 ni kiranya antara yang terburuk. Pernah sekali banjir sewaktu saya masih sekolah rendah kalau tidak silap, rasanya dalam tahun 1998-2002, jika dilihat pada kesan air banjir pada dinding rumah pada waktu tu, kedalaman hingga paras lutut dalam rumah. Banjir tersebut juga menyebabkan lantai simen tepi rumah & lantai bilik air tingkat bawah jadi mendap 😱.

Kucing² semua selamat, ‘banglo kucing’ tinggi hingga ke atap, dapat mereka panjat kalau tanah tenggelam. Waktu 2009, kucing² semua dibawa ke tingkat atas 😹.

Pin It Send Copy Link