Nama tempat unik di Journey to Sarikei part 3

18 February 2021, 1:55 pm

Nama tempat unik di Journey to Sarikei part 3.

Untuk part ke-3 dalam siri ini, saya bermula dari Petronas Betong, dekat Pusat Rehat Mid Layar, sehingga simpang #Saratok. Sepanjang perjalanan hampir 50km ni, ada beberapa tempat dengan nama yang unik, agak pelik, macam Menyalin Asal, Menyalin Baru, Kaki Wong, pastu ada juga papan tanda untuk ke Tempat Mandi Wong Besi 😅.

Dalam bahagian perjalanan ini juga saya melalui simpang ke Pusa, di mana inilah simpang yang diambil untuk menggunakan jalan pesisir ke Maludam, Sebuyau, dan seterusnya hingga ke Samarahan & Kuching. Feri² yang kena dilalui adalah Feri Pusa / Saribas & Feri Maludam / Triso.

Laluan Pan Borneo yang dilalui masih dalam pembinaan bagi pakej Batang Skrang – Sungai Awik (WPC 05) ⁽¹⁾, betul² sebelum simpang Saratok.

Tengok video penuh #dashcamdrive ini di #YT:

▶️ youtu.be/LxTEpPiAMps

⁽¹⁾ www.panborneo.com.my/project/ssa

Pin It Send Copy Link

Hantaran sohor kini:

Bekenu Esplanade, album panorama 360

17 February 2021, 1:55 pm

Bekenu Esplanade, album panorama 360.

Esplanade dan tebingan (waterfront) sungai Sibuti ini tak jauh dari tugu buah sawit #Bekenu ⁽¹⁾. Sama seperti di Bintulu, esplanade ni nampak terbiar sekarang, papan tanda pun dah tak ada lagi.

Mungkin lepas dekat setahun kena PKP, banyak tempat umum begini yang dulunya mungkin ramai pengunjung & peniaga jalanan, sekarang dah terbiar tak terjaga. Namun, masih ada juga gerai² makanan di sekeliling tempat letak kereta berdekatan Bekenu Esplanade ini.

Dalam album #panorama360 di bawah, terdapat ciri baru di mana ada disambungkan (linked) hotspot untuk anda pergi ke album tugu buah sawit & balik ke album ini:

🌐 azwan082.my/pano/bekenu-esplanade-2020

⁽¹⁾ azwan082.my/2021/01/tugu-buah-sawit-bekenu

Pin It Send Copy Link

Review Hotel Place2Stay @ Sri Aman

16 February 2021, 10:00 am

Review Hotel Place2Stay @ Sri Aman.

Hotel ini nampak baru beroperasi. Terletak di Jalan Bayu, kalau memandu guna jalan utama menuju ke bandar #Simanggang, simpang di sebelah kiri. Kena guna Waze kalau tak jumpa simpang, jalan tu nampak macam masuk ke lorong taman perumahan 😅.

Ia berada di hujung lot bangunan, banyak tempat letak kereta di tepi hotel ini. Ada lif untuk ke semua 3 tingkat.

Bilik di sini tidak menggunakan kad kunci untuk pintu bilik, tapi guna anak kunci biasa. Cuma untuk elektrik, ada diberikan kad akses elektrik, yang ada juga diberi password WiFi pada kad tersebut.

WiFi di hotel ini adalah yang terbaik dalam kesemua hotel yang saya inap sepanjang perjalanan ke Miri hujung tahun lalu. Sambungan internet laju & lancar, dapat tengok Youtube untuk beberapa jam 👍🏻.

Untuk ulasan lanjut #reviewhotel, lihat album #panorama360 di sini:

🌐 azwan082.my/pano/review-hotel-place2stay-sri-aman-2021

Biliknya bersih & masih baru, terdapat beberapa kelemahan yang boleh diperbaiki, dan dengan harga kira² RM60 satu malam, saya bagi ★★★★☆.

🎉

Pin It Send Copy Link

PKPB di Sarawak dilanjutkan hingga 1/3/2021

15 February 2021, 2:00 pm

PKPB di Sarawak dilanjutkan hingga 1/3/2021.

#MCO bersyarat yang dijadualkan tamat semalam, dilanjutkan lagi hari ini hingga bulan depan ⁽¹⁾. Zon² terlibat juga semakin banyak, dan pergerakan antara zon tidak dibenarkan ⁽²⁾. Pasaraya & kedai hanya beroperasi dari 6 pagi hingga 10 malam.

Lokasi gambar: Bengoh Dam Resettlement Site, kat Jalan Jambusan-Semadang, #Siburan.

Semalam ada lagi #evodrive 003/2021 ⁽³⁾, dari Kuching → Tapah → Jalan Borneo Height → Jalan Jambusan-Semadang → Bau. Saya tak dapat ikut, tak dapat bangun awal pagi 😅. Petang² baru #jalan buat drive sendiri sambil cari tempat menarik untuk bergambar 📸.

⁽¹⁾ www.facebook.com/SarawakDisasterInfo/posts/756178691761568
⁽²⁾ www.facebook.com/SarawakDisasterInfo/posts/756556081723829
⁽³⁾ www.facebook.com/aurizn/posts/10157811578631080

Pin It Send Copy Link

Asal usul nama bandaraya Kuching

14 February 2021, 11:35 am

Asal usul nama bandaraya #Kuching.

“Kuching 1870

Air pancut dan peta ini menandakan tempat pertemuan Sungai Kuching dan Sungai Sarawak. Bandar ini yang secara rasminya dinamai Kuching pada tahun 1872, dipercayai mendapat nama sempena Sungai Kuching yang berkemungkinan mendapat gelaran ini kerana ia menjadi tempat tumpuan kucing liar atau terdapatnya pokok mata kucing yang mengeluarkan buah mata kucing.

Kuching yang mempunyai sejarah sebagai pusat perniagaan sejak berkurun lamanya, menarik minat ramai penduduk dari pelbagai negara untuk menetap di sini. Bangsa Melayu, Cina, India, Eropah dan lain-lain telah menyertai berbagai suku kaum asal untuk melahir sebuah bandar yang kaya dengan pelbagai warisan budaya yang unik.

Kedatangan James Brooke, yang menjadi raja Inggeris yang pertama di Sarawak, menandakan permulaan Kuching sebagai pusat pentadbiran yang penting dan memperkukuhkan kedudukannya sebagai bandar pelabuhan. Penggantinya, Charles Brooke 1868-1917, bertanggungjawab membina bangunan-bangunan bersejarah yang dikaitkan dengan persiaran tepi sungai. Peta 1870 ini menunjukkan keluasan bandar ini semasa Charles Brooke memulakan program pembangunan.

Sejak tahun 1963 apabila Sarawak menjadi sebahagian daripada Persekutuan Malaysia, Kuching mengalami perubahan dan membangun menjadi sebuah bandar moden yang berkembang pesat. Dengan terbinanya pelabuhan baru di Pending, telah mengujudkan peluang untuk mengubah persiaran tepi sungai yang bersejarah ini kepada sebuah taman – dengan yang demikian memenuhi keperluan perubahan penduduk Kuching.”

Pin It Send Copy Link

Harga siling petrol & diesel

13 February 2021, 9:00 am

Harga siling petrol & diesel.

Harga petroleum global sekarang dalam trend menaik, jadi ada kemungkinan harga petrol & diesel akan meningkat hingga membebankan pengguna domestik. Oleh itu, kerajaan mengumumkan harga siling untuk RON 95 iaitu RM2.05 seliter dan harga siling diesel RM2.15 seliter. RON 97 tak ada harga siling ⁽¹⁾.

#hargapetrol minggu ke-3 Februari 2021:

🟡 RON 95 – 1.96 (+0.03)
🟢 RON 97 – 2.26 (+0.03)
⚫️ Diesel – 2.15 (+0.04)

Gambar: Petron Asajaya, semalam hanya singgah ke tandas stesen ini. Biasanya tandas stesen minyak free, tapi yang ini ada bayar 20 sen, tapi yang menariknya, sambil memerut, ada kedengaran muzik ‘hiburan jalanan’ kat luar 😂.

⁽¹⁾ paultan.org/2021/02/10/ron-95-petrol-price-cap-lowered-by-3-sen-to-rm2-05-per-litre-ceiling-for-diesel-reduced-to-rm2-18-per-litre

Pin It Send Copy Link

The Grand Old Lady, Miri

12 February 2021, 2:00 pm

The Grand Old Lady, #Miri.

Telaga Minyak No. 1 digali pada 10 Ogos 1910. Dua bulan kemudian minyak ditemui di paras dalam 137.8 m (452 kaki). Ia mula mengeluarkan hasil pada 22 Disember 1910. Selepas digerudi lagi, ia mencapai kedalaman 1,096 kaki. Cara menggerudi yang dipakai ialah cara “cable tool” seperti yang digunakan oleh orang Cina seawal 221 T.M. untuk mendapatkan garam dari bawah tanah.

Tugu peringatan petroleum ini adalah satu penghormatan daripada penduduk Miri untuk Telaga Minyak No. 1.

Telaga ini yang dikenali sebagai “Grand Old Lady Of Miri”, adalah sebuah tugu negeri Kerajaan Sarawak.

Ia mula mengeluarkan hasil pada tahun 1901 dan terus berkhidmat selama 62 tahun sehingga ditutup tahun 1972.

Kini ia berdiri megah untuk selamanya menghadap bandaraya Miri yang telah dibantu bina olehnya.

Taman peringatan ini dibentuk pada tahun 1973. Sementara Galeri Pembangunan Semula ini siap dibina pada 2003.

Galeri ini merangkumi Telaga Minyak No 1 dan memaparkan sejarah industri minyak dan gas di Miri dari permulaan yang kecil pada tahun 1880-an sehingga ia menjadi pelopor teknologi petroleum di dunia.

Pada masa itu, semua peralatan dan bekalan perlu dijana oleh tenaga manusia dan diheret ke atas lereng Bukit Kanada yang curam.

Pada mulanya, minyak dipam menggunakan enjin stim yang terletak kira-kira 15.2 m (50 kaki) dari telaga. Pada 1920, penggunaan enjin stim digantikan dengan rumah pam berpusat.

Ketika Perang Dunia Kedua, telaga ini tidak mengalami sebarang kerosakan dan ia beroperasi selama 12 bulan dalam tempoh tiga tahun setengah penjajahan Jepun.

Lewat Abad Ke-19: Penghuni tempatan di kawasan Baram, Sarawak menemui petroleum dan menggali telaga dengan tangan bagi mendapatkan “minyak tanah” untuk dijadikan bahan tampalan lubang perahu dan bahan api.

1882: C.C. de Cresplgny, Resident Daerah Baram pertama kali merekodkan 18 buah telaga yang serupa dijumpai.

1903: Charles Hose, Resident Baram pada tahun 1888 memeta dan merekodkan data titisan minyak.

1909: Rajah Sarawak, Sir Charles Brooke menandatangani Perjanjian Perlombongan Minyak Sarawak yang pertama dengan syarikat Anglo-Saxon Petroleum.

1909: Syarikat minyak yang pertama beroperasi di Miri ialah Anglo-Saxon Petroleum Company daripada kumpulan Shell Royal / Dutch.

1910: Penghasilan pertama Telaga Minyak No. 1 sebanyak 83 tong sehari.

1913: Eksport pertama 500 tan minyak mentah Sarawak.

1914: Loji Penapisan Minyak yang pertama dibina dan pada tahun 1916 ia dipindahkan ke Lutong.

1917: Pemasangan saluran paip dasar laut di Lutong yang juga merupakan terpanjang di dunia pada masa itu.

1921: Sarawak Oilfields Ltd ditubuhkan.

1941: Perang Dunia Kedua – Semua telaga minyak ditutup sebelum serangan tentera Jepun. Jepun berjaya membuka semula beberapa telaga dan memulakan operasi.

1945: Kerja Pemulihan dimulakan selepas perang, termasuk menyelamatkan telaga-telaga dan padang minyak yang terbakar (Jun – Sept).

1946: Pembinaan semula Loji Penapisan Minyak Lutong (Ogos).

1952: Pemberian hak perlombongan minyak yang baru kepada Sarawak Oilfields Limited.

1954: Perjanjian perlombongan diperluaskan ke kawasan luar pantai.

1956: Pencarian minyak yang pertama di kawasan luar pantai di kilometer 30 Barat Daya Miri.

1958: Sarawak Shell Oilfields Ltd (SSOL) dibentuk.

1968: Penghasilan minyak di kawasan luar pantai yang pertama bermulai dari Lapangan Lutong Barat.

1968: Sarawak Shell Berhad (SSB) mengambil alih kegiatan SSOL.

1972: Penutupan Lapangan darat Miri.

1974: PETRONAS, Syarikat minyak negara Malaysia diperbadankan di bawah Akta Pembangunan Petroleum (1974)

1976: Kontrak Perkongsian Hasil Pengeluaran ditandatangani di antara PETRONAS, SSB, dan Syarikat Sabah Shell Petroleum.

Lawat tempat ini secara maya (virtual tour) di album #panorama360:

🌐 azwan082.my/pano/the-grand-old-lady-miri-2020

Pin It Send Copy Link

Mencari oasis di Pan Borneo Highway, Journey to Sarikei part 2

11 February 2021, 6:55 pm

Mencari oasis di Pan Borneo Highway, Journey to Sarikei part 2.

Sambung lagi perjalanan di #PanBorneo pakej Simpang Pantu – Batang Skrang (WPC 04) ⁽¹⁾. Kemudian dari Skrang, ada pakej pembinaan lain iaitu Batang Skrang – Sungai Awik (WPC 05) ⁽²⁾, dekat simpang ke Saratok.

Selalunya kalau memandu dari Kuching ke Sibu / Bintulu / Miri, dah sampai kawasan ni sewaktu matahari tinggi atas kepala, dan ikut cuaca semasa, memandu kat sini rasa macam memandu kat padang pasir 🥵.

Tambah² lagi dengan kerja² pembinaan Pan Borneo sekarang, jalan berdebu, cuaca panas, tak dapat nak laju, memang kering rasa badan. Tu yang bila sampai kat Pusat Rehat Mid Layar dekat #Betong ni, rasa macam terjumpa oasis ⁽³⁾. Dapat la pegi makan minum, buang air, rehat, solat & isi petrol.

Tengok video #dashcamdrive ni kat #YT:

▶️ youtu.be/p89uPV8zd64

⁽¹⁾ www.panborneo.com.my/project/pjs
⁽²⁾ www.panborneo.com.my/project/ssa
⁽³⁾ azwan082.my/post/10534

Pin It Send Copy Link

Tugu Council Negri, Bintulu

10 February 2021, 4:00 pm

Tugu Council Negri, Bintulu.

“Monumen ini adalah untuk memperingati ulang tahun ke-100 perjumpaan pertama dewan undangan negeri Sarawak yang diadakan di tapak ini pada 8 September 1867.”

“Tugu Council Negri Sarawak adalah badan perundangan terbesar dan tertua di Malaysia. Di tapak ini, majlis dewan undangan negeri ditubuhkan dan perjumpaan sulung dilangsungkan pada 8 September 1867.

Rajah ke-2 kerajaan Brooke, Sir Charles Brooke, bersama 5 orang pegawai British beserta 16 orang ketua komuniti Melayu dan Melanau menghadiri perjumpaan ini.

Pada 22 Mei 1951, Kesatuan Parlimen Komanwel cawangan Sarawak telah dibubarkan & digabungkan dengan dewan undangan negeri ini, menjadikannya salah satu cawangan tertua di Asia Tenggara.”

Itu merupakan terjemahan daripada teks yang terdapat pada plakat pada tugu ini, yang menjadi salah satu #mercutanda di bandar #Bintulu. Lihat persekitaran tempat ini di dalam album #panorama360:

🌐 azwan082.my/pano/tugu-council-negri-sarawak-bintulu-2020

Pin It Send Copy Link

Esplanad Bintulu

9 February 2021, 12:50 pm

Esplanad Bintulu.

Di bandar² biasanya ada satu dataran untuk diadakan aktiviti sosial, seperti Padang Merdeka di Kuching & Dataran Tun Tuanku Bujang di Sibu, di #Bintulu ada Esplanad Bintulu.

Terletak di tepi Sungai Kemena, dan di sebelah esplanad ni ada Li Hua Plaza & Pasar Utama Bintulu, tempat banyak dijual makanan & hasil tanaman tempatan.

Sebelum ni banyak gerai² peniaga di sekitar dataran ini, tapi mungkin disebabkan pandemik, banyak gerai dah tutup atau tidak dibenarkan beroperasi, menyebabkan dataran ni nampak kosong. Tulisan esplanad kat atas pentas pun dah tanggal.

Tengok persekitaran dataran Esplanad Bintulu ni kat album #panorama360:

🌐 azwan082.my/pano/esplanad-bintulu-2020

Pin It Send Copy Link