Resipi sayur stir-fry rasa macam ada tambah daging 🥩

16 December 2020, 3:15 pm

Resipi sayur stir-fry rasa macam ada tambah daging 🥩.

Tapi sebenarnya #resipi ini vegan 🥦, hanya mengandungi bahan berasaskan tumbuhan saja:

• Cendawan shiitake
• Cendawan tiram
• Capsicum / bell pepper / lada benggala hijau
• Tauhu
• Kacang tanah
• Bawang merah besar

Saya dapati rasa cendawan shiitake apabila bercampur dengan kacang tanah dan tauhu, menghasilkan rasa macam daging, tak rasa #makan #sayur pun. Mungkin sebab tekstur dari ketiga² bahan utama ini dengan bau dan rasa dari cendawan shiitake yang unik menghasilkan rasa daging ini.

Bahan perasa saya bubuh serbuk perasa dari mi Myojo & serbuk bawang putih. Untuk menumis, saya guna minyak canola, sebab kalau guna minyak sawit, minyak pada sayur lepas dimasak jadi macam lebih ‘tebal’ dan pekat. Minyak canola ni lebih ‘nipis’ minyaknya.

P.s: Dah macam cakap pasal minyak enjin pulak, tebal nipis, 5W-30 😆.

P.s 2: Dah dapat benih capsicum, nanti semai lagi guna newspaper pot (azwan082.my/post/8377).

Pin It Send Copy Link

Hantaran sohor kini:

Resipi sayur stir-fry rasanya manis~

19 November 2020, 4:15 pm

Resipi sayur stir-fry rasanya manis~.

① – Sayur² berikut merupakan bahan yang menghasilkan rasa manis #resipi #sayur stir-fry ini:

• Kubis cina (napa cabbage)
• Lobak merah (carrot)
• Kucai (garlic chives)

Bahan² lain termasuklah bawang merah, cendawan shiitake & kacang tanah. Untuk menumis saya gunakan mentega, bukan marjerin ya, pure butter unsalted, baru ada rasa² susu cheese sikit.

Kacang tanah bagi menambahkan tekstur rangup, manakala cendawan shiitake menambah rasa² daging (meaty taste) dalam masakan.

② – Langkah² memasak:

• Tumis bawang merah dan kacang tanah dulu menggunakan mentega, hingga kacang jadi garing dan bawang merah jadi caramelized (ada hangus sikit).

• Masukkan kubis cina, gaulkan hingga layu.

• Campurkan sayur² lain – lobak merah, cendawan shiitake dan kucai. Pada masa ini, masukkan serbuk perasa pilihan masing², kalau suka Maggi Cukup Rasa atau Knorr Pasti Sedap, bubuhkan. Saya bubuh perasa Maggi Mi Kari dengan serbuk bawang putih. Kalau awal tadi dah tumis sekali dengan bawang putih, tak perlulah serbuk bawang putih lagi.

• Akhir sekali, bila mentega untuk menumis tadi dah mengering, tambahkan air, dan biarkan mendidih sekejap dalam 2 minit.

③ – Saya #makan sayur ni dengan nasi dan 3 biji telur rebus, 1 telur kuning. Kuantitinya sebanyak sebiji bekas plastik ni saja, sudah cukup. Sejak dari mula PKP bulan Mac dulu dah makan banyak ni, lepas tu berat badan pun menurun, sekarang lepas 7 bulan masih kekal pada paras BMI yang normal 😎.

Pin It Send Copy Link

Nak buat salsa tapi jadi acar sayur 😅

22 October 2020, 1:15 pm

Nak buat salsa tapi jadi acar sayur 😅.

① – Bahan² yang saya guna untuk buat #resipi salsa ni: tomato, bawang besar, bawang putih, daun sup, cili besar, lemon tempatan & serbuk perasa daripada mi Maggi ayam.

Saya tukar beberapa bahan daripada resipi asal sebab saya target untuk dapatkan semua bahan dari satu kedai saja iaitu Emart Batu Kawa.

Antaranya daun sup untuk menggantikan daun ketumbar. Walaupun rasa kedua²nya berlainan, tapi saya suka lagi rasa daun sup. Lebih rasa macam sup 😂.

Resipi asal dari Mexico guna jalapeño (sebutan: halapinio), sejenis buah cili yang kurang pedas tapi aroma pedasnya unik, takda dijual di sini jadi saya gantikan dengan cili besar. Ingat nak cuba guna capsicum hijau tapi tak jumpa jugak.

Untuk menambah perasa, resipi asal guna garam, lada dan serbuk jintan putih (cumin). Ini terpulang kepada masing² nak bagi perasa macam mana, guna serbuk perasa Maggi ayam pun jadi.

② – Cara buat mudah saja. Cincang semua bahan pastu campurkan dalam satu bekas. Bubuh serbuk perasa dari mi Maggi dan perah lemon ke atas semua bahan. Gaulkan rata & simpan dalam peti sejuk.

Resipi asal ada banyak varian, ada yang guna tomato dipotong dadu dalam tin (diced canned tomato), ada yang kisar (blend) bahan selepas diadukkan, ada juga yang panggang tomato sedikit sehingga ada kesan terbakar untuk bagi rasa hangus² sikit (char flavor).

③ – Ini hasil selepas simpan beberapa jam. Boleh jugak sebenarnya terus #makan lepas digaulkan.

Kalau mengikut sukatan yang saya gunakan – 5 biji tomato, 2 biji cili besar, setengah ikat daun sup, 2 biji bawang besar, 6 ulas bawang putih, 5 biji lemon – dapat hasilkan sebanyak 2 kontena plastik begini, cukup makan untuk 6-7 hari.

Walau bagaimanapun, lain kali ada sedikit pengubahsuaian yang kena saya lakukan, sebab rasa masam dari lemon tu kuat sangat, pastu kurang rasa masin dari serbuk perasa. Mungkin saya akan tukar lemon dengan limau kasturi, bagi lebih masam manis sikit. Bawang besar pun mungkin dikurangkan sebab kuat sangat aroma bawang.

Lepas tu nak tambah lagi serbuk perasa, hampir tak ada rasa masin. Entah² garam dah larut, rasa masin pun kurang, yang tinggal hanya kandungan sodium yang tinggi dalam sayur. Nak kena jaga² juga tu 👨🏻‍⚕️.

Pin It Send Copy Link

Meal prep sushi tuna 🍣

15 October 2020, 11:31 am

Meal prep sushi tuna 🍣.

Selalunya kalau nak buat #sushi atau #kimbap, ramai fikir kena pakai bahan² yang khas, mahal atau import. Di sini saya nak tunjukkan boleh saja buat #resipi sushi guna bahan² ringkas yang mudah didapati di kebanyakan pasaraya.

① – Untuk nasi, hanya guna beras biasa, saya gunakan beras Uncle Tan. Lepas masak nasi, biar beberapa minit menjadi suam tapi jangan buka penutup periuk, sebab nak kekalkan wap air & kelembapan nasi tu. Tak perlu juga tambah cuka beras.

Nori ataupun kepingan rumpai laut (seaweed sheet) daripada Thien Lee Marketing ni pun boleh didapati di kedai runcit. Tadi nasi saya biarkan suam sebab kalau nasi masih panas, nori boleh jadi lembut & susah nak digulung.

Untuk inti, saya guna crab stick, tuna mayonis dalam tin dan frozen vegetables. Sayuran beku tu panaskan dengan microwave sebelum dicampur dengan tuna.

Anda boleh letak apa saja sebagai inti, bergantung kepada selera dan kreativiti, seperti telur goreng, ataupun potongan timun dan lobak merah. Saya pernah beli sushi kat Emart yang hanya ada nasi diletak potongan kecil cheese saja di atas 😅.

② – Nak gulungkan pun saya tak pakai rolling mat, hanya gulungkan nori tu tadi. Nasi kena letak sedikit, kalau tak nanti sushi tu besar / tebal sangat, tak muat masuk mulut untuk satu suap.

Di satu hujung nori (dalam gambar, hujung sebelah kiri) tak perlu bubuh nasi, nanti bila gulung bahagian tu yang akan jadi ‘penutup’ kepada gulungan sushi & takda lah lebih² nasi terkeluar.

Lepas gulung, bahagian hujung tu tadi letak kat bawah sushi supaya gulungan tak terbuka, pastu terus potong & letak dalam bekas. Pastikan pisau tajam & dibasahkan sedikit supaya nasi kurang melekat pada bilah.

③ – Saya masak 2 kong nasi, dan menggunakan 6 batang crab stick, 6 keping nori dan satu tin tuna mayonis, yang menghasilkan sushi sebanyak 3 bekas kontena plastik macam ni.

Bagi saya, satu kontena ni boleh #makan untuk sehari, setengah untuk tengahari, dan selebihnya untuk malam.

④ – Waktu nak makan pula, saya suka cicah dengan kicap Kikkoman ni, rasa dia sama macam kicap sushi yang dijual di Aeon & Emart.

Nota: Walaupun dapat disimpan sehingga 3 hari, tapi saya dapati nasi sushi jadi agak keras selepas 3 hari. Jadi saya terpaksa panaskan dengan microwave, walaupun biasanya kita makan sushi yang sejuk.

いただきます! 잘먹겠습니다!

Pin It Send Copy Link

Masak ayam kukus atas nasi kena buang kulit

15 June 2020, 12:30 pm

Masak ayam kukus atas nasi kena buang kulit.

Ini daripada #resipi kat azwan082.my/post/2125. Kulit ayam ni mengandungi lemak yang tinggi. Memang sedap kalau digoreng disalut tepung macam KFC.

Tapi kalau kukus atas nasi macam ni, lain cerita. Kadang² kulit saja ada rasa masin, isi kat dalam tak kena serbuk perasa.

Sebaiknya buang kulit dulu, baru perap. Kulit ayam sekarang banyak sangat lemak, dan rasa kulit ayam ni pun ada yang pelik dah. Apa jak yang ayam tu #makan.

Satu lagi yang saya perhatikan apabila makan makanan berlemak macam kulit ayam ni. Sebab saya ada buat #senaman harian, makanan ada lemak macam ni buat badan tak berapa sedap, rasa macam lambat sembuh dari #workout dari hari sebelumnya, masih ada sakit².

Lain kalau makan tinggi protein, seperti isi ayam, telur atau ikan tuna, esok hari selepas workout badan rasa segar & bertenaga. Tapi makan kena ikut jadual la, dan tak berlebihan. Kalau terlebih nasi pun esok hari letih jugak badan nak hadam semua nasi tu.

Pin It Send Copy Link

Resipi nasi ayam masak guna rice cooker saja 🍚🍗

13 May 2020, 5:10 pm

Resipi nasi ayam masak guna rice cooker saja 🍚🍗.

Konsep #resipi ni, daripada mengukus ayam kat atas air mendidih atas dapur, baik gunakan wap air dan haba daripada nasi yang sedang dimasak tu untuk masakkan ayam. Sekali jalan.

① – Perap ayam dulu, paling ringkas guna garam saja. Nak tambah rasa lagi, guna garam, lada dengan serbuk kunyit, atau serbuk kari. Cara saya, guna serbuk perasa mi maggi. Lumurkan ayam dengan bahan perasa tadi pastu perap selama paling kurang 30 minit, paling afdal 8 jam (semalaman) 😅.

Lepas perap, susun ayam atas pengukus untuk periuk nasi. Sebaiknya gunakan pengukus yang khas untuk periuk nasi, sebab ia duduk kat atas periuk nasi dengan lebih kedap, mengelakkan wap dan haba daripada terlepas keluar, yang boleh menyebabkan ayam kurang atau lambat masak.

② – Saya nak masak nasi campur sedikit kentang. Sukatan air kena lebih. Di sini saya letak 1½ kong beras, pastu sebiji kentang. Letak la air sampai takat 3 cup pada penanda kat periuk nasi.

Kentang 🥔 tu kupaskan kulit dia, pastu potong dadu, kecil² supaya cepat jadi lembut.

③ – Letak periuk kat cooker dan biarkan masak sendiri. Rice cooker saya ni mengambil masa hampir 1 jam untuk masak nasi, kentang dan ayam ni semua. Lepas nasi dah masak, saya biarkan pula selama 15 minit untuk biarkan suhu menurun sedikit ke paras suam (warm).

④ – Ni ayam kukus yang dah masak.

⑤ – Ni pulak nasi & kentang yang dah masak. Yang bagusnya masak cara ni, perisa ayam yg dikukus kat atas semua turun ke nasi kat bawah, buat rasa nasi ni lagi sedap 😋 .

⑥ – Cukup untuk 4 prep meals. Sayur masak asing, ataupun letak tomato 🍅 atau timun 🥒 saja.

Sila² #makan waktu berbuka nanti 😁. #puasa hari ke-20, #MCO hari ke-58 (conditional MCO hari ke-2 di Sarawak).

Pin It Send Copy Link

Resipi mi kari segera versi sihat walafiat 🤣

16 April 2020, 10:56 am

Resipi mi kari segera versi sihat walafiat 🤣.

Apa yang membuatkan mi ini ’sihat’ adalah saya mencampurkan mi maggi kari ini dengan beberapa bahan yang menambahkan khasiat, berbanding hanya #makan mi ini kosong.

• Potong sebiji kentang kecil² berbentuk kiub, supaya cepat kentang ini jadi lembut.
• Rebus kentang selama lebih kurang 6-8 minit.

Saya didihkan dulu air kat cerek elektrik utk jimatkan penggunaan gas memasak, pastu baru letak dlm periuk.

• Masukkan sayur cangkuk manis. Rebus lagi untuk 5 minit.
• Kemudian baru masukkan mi maggi. Rebuslah lagi 2 minit, kemudian toskan.
• Bubuh serbuk perasa maggi hanya 1/3 paket, supaya kurangkan kandungan sodium (natrium).

Sodium berlebihan boleh menyebabkan tekanan darah tinggi. Kalau korang ada rasa tegang kat tengkuk, pastu rasa pening sikit, mata berpinar², itu tanda tekanan darah naik. Kurangkan makan sodium (garam).

• Gaulkan mi, cangkuk manis dan kentang bersama serbuk perasa tadi sampai rata.
• Tambah telur rebus 2 biji, ambil semua bahagian putih telur, kuning telur pula ambil ½ biji saja, sebab bahagian ini tinggi kolesterol.

Putih telur mengandungi protein yg tinggi, membantu dalam pembinaan tisu otot, bagus utk mereka yg buat workout untuk membina otot.

Dalam #resipi ini, karbohidrat diperolehi dari mi dan kentang, sayur cangkuk manis membekalkan vitamin dan serat, dan protein dari telur rebus. Tanpa minyak dan kurang garam 👍.

(Update) Saya buat resipi mi ni minggu lalu, gambar ke-3 tu saya buat semalam, guna 2 biji kentang & lebihan sayur cangkuk manis meal prep. Inilah saiz hidangan paling besar yg saya makan sepanjang #MCO yg dah masuk hari ke-30, banyak ni boleh simpan lagi untuk makan malam 😅.

Pin It Send Copy Link

“Masak sayur pun nak letak kari ka?”

15 April 2020, 11:40 am

“Masak sayur pun nak letak kari ka?”

Ini reaksi kami dulu yg datang ke Malaya, dan tengok menu sayuran yang ada, kalau tak berkari, mesti bersantan. Berbeza dgn di Sarawak, di mana sayur dimasak cara stir fry ataupun rebus, lebih mudah didapati.

Kali ni saya nak kongsi #resipi masak #sayur sawi dan cangkuk manis stir fry yg paling mudah utk dibuat. Bahan² yg digunakan juga ringkas.

• Hiris bawang putih & bawang merah.
• Potong sayur sawi, daun cangkuk manis tak perlu dipotong.
• Tumis bawang putih & bawang merah
• Bubuh perasa – seasoning Maggi, garam dan lada
• Masukkan sayur, gaul hingga daun layu.
• Tambah sedikit air, kemudian biar mendidih sekejap sebelum padam api dapur.

Ini sayur meal prep saya, disimpan terus dalam bekas kontena. Ambil sesudu saja bila nak #makan, pastu lebihnya simpan dalam peti sejuk, boleh tahan 2-3 hari.

Pin It Send Copy Link

Yang goreng² mesti nampak sedap 🍛

7 April 2020, 11:40 am

Yang goreng² mesti nampak sedap 🍛.

Nasi goreng ikan pusuk dengan sayur kubis. Ejaan dia ‘kubis’ bukan ‘kobis’, baru tengok kat twitter DBP minggu lalu. Ikan pusuk tu ikan bilis bagi yg tak tau 😎.

#resipi:
• Tumis ikan pusuk dgn bawang putih
• Tambah garam, kicap seasoning megi, lada.
• Letak sayur kubis, stir fry sampai kubis layu.
• Tambah nasi sejuk. Goreng sampai masak.

Macam mana nak tau dah masak? Tengok minyak kat nasi dah agak kering, ok la tu dah boleh angkat, jgn goreng guna api besar pulak nanti hangus nasi tu 😂.

Jom #makan.

Pin It Send Copy Link