Buat jalan depan rumah kebun DIY, minggu 5.

19 August 2020, 11:55 am

Buat jalan depan rumah kebun #DIY, minggu 5.

Projek #buatjalan kat rumah #kebun #Serian part korek² tanah dah nak habis.

① – Lapisan ke-3 tanah dah dikorek sampai habis, menghampiri pagar. Tapi tak betul² kat pagar, sebab pintu pagar tu nak dialihkan ke dalam sikit nanti.

Nanti jugak mungkin akan tebang dahan rambutan yang kat atas jalan ni. Dah macam nak kena Unser tu.

② – Tanah kat depan rumah ni dah diratakan habis. Sekarang hanya nak dibiarkan untuk beberapa minggu supaya mendap & padat, sebelum dilapis dengan batu.

③ – Sekarang jalan ni dah sama level dengan lantai depan rumah. Kiranya projek ni, untuk fasa ini, dah siap 😄.

Masih ada lagi fasa lain, tunggu~.

Pin It Send

Hantaran sohor kini:

Buat jalan depan rumah kebun DIY, minggu 4.

18 August 2020, 11:00 am

Buat jalan depan rumah kebun #DIY, minggu 4.

Ada lagi sambungan projek #buatjalan kat rumah #kebun #Serian ni.

① – Minggu ni proses mengorek tanah lapisan ke-3 hanya siap ¾ saja, lepas tu hari pun hujan.

Sedikit tanah dipindahkan ke tepi rumah sini, bagi mengawal aliran air hujan yang selalu akan bertakung di tepi rumah. Air hujan sebaiknya mengalir menjauhi rumah, kalau bertakung kat tepi rumah, mungkin memberi kesan kepada asas tapak rumah.

② – Tanah yang kat depan rumah pun dah diratakan sedikit. Bagus jugak ada hujan turun, dapat tolong mendapkan & padatkan tanah yang baru dipindahkan tu, sambil kami berjalan & pijak² tanah tu.

Tanah kat jalan yang baru dikorek tu licin kena hujan, hampir² Unser ni tersangkut tak dapat nak gostan.

Pin It Send

Buat jalan depan rumah kebun DIY, minggu 3.

17 August 2020, 11:20 am

Buat jalan depan rumah kebun #DIY, minggu 3.

Projek cangkul-mencangkul tanah #buatjalan diteruskan lagi dengan mengorek lapisan ke-2 tanah untuk jalan di rumah #kebun di #Serian ni.

① – Sama seperti minggu lalu, kami korek tanah sini menggunakan cakar, pastu pindah ke depan rumah dengan kereta sorong. Tak perlu special skill apapun, yang sukar untuk buat kerja ni hanyalah kekuatan fizikal. Sebab tu kerja angkut tanah ni dikira #workout.

② – Dapat dilihat di sini tanah yang dipindahkan ke depan rumah semakin banyak.

Pokok² yang di depan rumah tu akan ditebang. Pokok² bunga atau pokok lain yang senang jumpa tak susah nak pindah. Cuma pokok yang besar satu tu, pokok alpukat / avocado (anak panah kuning), susah nak jumpa benih, kena tunggu bapak saya tutkan pokok tu untuk dipindahkan ke tempat lain.

③ – Lapisan ke-2 ni sikit saja, tak sampai ke pagar, kiranya macam nak potong bonggol tanah yang jadi tebing curam tu.

Jadi kami mulakan pula mengorek lapisan ke-3, dengan lebih dalam. Tapi hanya siap kira² ¼ saja. Hujung minggu sambung lagi.

Kereta pun dah tak dapat nak parking dekat rumah lagi, dah jadi laluan tempat bekerja. Tebing jalan baru ni pun agak tinggi, nasib baik Unser ni ground clearance dia tinggi.

Pin It Send

Buat jalan depan rumah kebun DIY, minggu 2.

14 August 2020, 11:40 am

Buat jalan depan rumah kebun #DIY, minggu 2.

Sambung lagi projek #buatjalan kat rumah #kebun #Serian.

① – Minggu lalu lapisan pertama, yang ni lapisan ke-2 permukaan tanah kami korek lagi, tapi tak sampai habis ke pagar, sebab nak bagi kurang sedikit curam kat bahagian ni. Tak la kereta bila lalu tersangkut kat bahagian bawah.

Kaedah yang kami gunakan di sini, menggunakan cakar tanah untuk gali permukaan tanah, dalam kira² 4-6 inci, untuk menggemburkan permukaan tanah. Lepas tu guna cangkul untuk kumpul & ratakan tanah tadi.

② – Kemudian dengan menggunakan bakul tanah, angkut tanah ke dalam kereta sorong dan pindahkan ke kawasan depan rumah ni.

Kali ni pun masa kerja kira² dalam 3 jam, tapi mungkin sebab cuaca yang agak panas & kering, bila dah nak balik saya rasa badan panas nak demam. Nasib baik dapat panadol daripada pakcik saya, kalau tak, tak lepas nak masuk kedai makan orang check tembak suhu dahi 🤒.

Hari ni dah ready bawa ubat minyak gamat, nasib tak da kena sengat lagi.

Pin It Send

Buat jalan depan rumah kebun DIY, minggu 1.

13 August 2020, 11:25 am

Buat jalan depan rumah kebun #DIY, minggu 1.

Projek korek² tanah #buatjalan kat rumah #kebun #Serian bermula. Saya dengan adik saya menggunakan cangkul untuk membuang rumput dan tanah pada permukaan. Kaedah yang kami guna adalah dengan mengorek lapisan demi lapisan tanah sehingga dapat kecerunan permukaan jalan yang dikehendaki.

① – Dah habis korek dari depan rumah hingga ke pagar. Agak sukar nak kerjakan tanah ni sebab banyak batu dan akar tumbuhan termasuk akar pokok rambutan yang besar kat sebelah kanan tu.

Pastu cangkul pun ada satu dengan pemegang yang OK, cukup berat untuk mengorek tanah. Satu lagi cangkul adik saya DIY-kan pemegang dia, tapi hanya ada jumpa kayu yang ringan yang dapat dibuat pemegang, terpaksa hayun cangkul kuat² untuk masuk ke dalam tanah.

② – Dari sini sampai ke depan pagar, ambil masa kira² 3 jam lebih nak korek buang rumput & tanah. Letih woo exercise cardio 💪🏻🥵.

Pakcik kitorang ada datang tengok² jadi ‘supervisa’ 🤠. Bincang punya bincang, nanti minggu depan dia nak bagi pinjam pencakar supaya senang nak korek tanah, dan jugak nanti dia guna chainsaw saja untuk potong akar rambutan yang ada di laluan (pokok sebelah kiri).

③ – Tanah dan rumput yang dikorek tadi dikumpulkan di depan rumah untuk meninggikan permukaan tanah sini, sebab bila hujan, air selalu bertakung di sini.

Lagipun nanti kereta nak masuk senang saja, permukaan jalan sama rata dengan depan rumah.

Nak dijadikan cerita, tangan saya disengat 2 kali hari tu, first waktu tutup pagar, mungkin kena semut api, lepas tu waktu tengah rehat² semasa kerja korek tanah, mungkin kena penyengat kecil tu, tak tau apa nama dia. Balik rumah malam hari, tangan sebelah kiri lagi besar dari tangan kanan 🤕.

Pin It Send

Bukan setakat jalan², tapi juga buat jalan sendiri DIY.

12 August 2020, 11:11 am

Bukan setakat jalan², tapi juga buat jalan sendiri #DIY.

Ni projek #buatjalan kat #kebun adik saya kat #Serian, dah mula sejak bulan Jun lalu. Tujuan jalan ini dibuat adalah supaya kereta dapat diletakkan di depan rumah, di bawah bumbung, baru tak kena hujan ☔️ & dekat nak angkat barang.

Nak upah orang boleh saja, tapi isunya masa nak cari orang tu yang agak sukar, hanya ada hujung minggu untuk ke Serian dan uruskan hal ni. Lagipun, benda boleh buat sendiri, lain kali lah upah² orang. Sekarang kekuatan badan masih mampu, kekuatan duit jak masih belum cukup mampu 😁.

① – Keadaan permukaan tanah yang sedikit mencuram ni perlu dikorek menjadi rata. Dan tanah di depan & tepi rumah akan ditambak supaya sama rata dengan lantai depan rumah, tempat kat mana Unser tu tengah parking.

② – Sini saya buat tanda atau garisan dulu di mana kedudukan jalan yang nak dikorek. Kemudian saya buang sedikit rumput & tanah di permukaan menggunakan cangkul. Ini sikit saja dulu, hujung minggu baru buat sampai ke depan pagar.

Pin It Send