Banyak buluh, sambung balik projek Jungle Survival?

Ahad, 28 Mac 2021, 10:30 am

Banyak buluh, sambung balik projek Jungle Survival? 😁

Tahun lalu pokok² buluh kat bukit kat ni ditebang untuk lapangkan kawasan ⁽¹⁾. Saya ada juga ambil video, ingat nak buat macam Jungle Survival tu ⁽²⁾. Tapi tiba² Covid-19 datang, lalu berbulan² tak singgah sini. Sekarang buluh semua dah panjang balik.

Hari ini dalam sejarah:

Topik hangat:

Apple dashcamdrive DIY duit ekonomi emau gitar hargapetrol howto jalan kebun kereta kpop Kuching lagu laptop LigaMalaysia LigaSuper2020 LigaSuper2021 Mac makan mercutanda minimalis Miri muzik PanBorneo panorama360 pasaraya Perodua politik puasa raya resipi RunningMan sayur Serian Sibu Simanggang spotify StreetView Thinkpad TSMY vivaturbo workout YT

Pekan Tebakang banyak pokok kapok

Isnin, 22 Februari 2021, 4:05 pm

Pekan Tebakang banyak pokok kapok.

Pokok kapok atau kekabu, menghasilkan buah yang mengandungi bahan seperti kapas yang dulunya selalu digunakan sebagai bahan isi dalam tilam dan bantal.

Hantaran sohor kini:

Sarung parang DIY guna paip PVC

Ahad, 24 Januari 2021, 9:50 am

Sarung parang guna paip PVC.

Dulu² selalu tengok sarung parang diperbuat daripada kayu. Dua keping papan dipahat alur pada belah yang bertentangan, kemudiannya diapit kedua² papan tersebut menghasilkan ruang di tengah antara papan untuk menyimpan parang.

Buat jalan depan rumah kebun DIY, minggu 3

Isnin, 17 Ogos 2020, 11:20 am

Buat jalan depan rumah kebun , minggu 3.

Projek cangkul-mencangkul tanah diteruskan lagi dengan mengorek lapisan ke-2 tanah untuk jalan di rumah di ni.

Buat jalan depan rumah kebun DIY, minggu 1

Khamis, 13 Ogos 2020, 11:25 am

Buat jalan depan rumah kebun , minggu 1.

Projek korek² tanah kat rumah bermula. Saya dengan adik saya menggunakan cangkul untuk membuang rumput dan tanah pada permukaan. Kaedah yang kami guna adalah dengan mengorek lapisan demi lapisan tanah sehingga dapat kecerunan permukaan jalan yang dikehendaki.

Bukan setakat jalan², tapi juga buat jalan sendiri DIY

Rabu, 12 Ogos 2020, 11:11 am

Bukan setakat jalan², tapi juga buat jalan sendiri

Ni projek kat adik saya kat , dah mula sejak bulan Jun lalu. Tujuan jalan ini dibuat adalah supaya kereta dapat diletakkan di depan rumah, di bawah bumbung, baru tak kena hujan ☔️ & dekat nak angkat barang.