Dalam hidup kita berjumpa dengan orang ‘pelik’ merupakan satu peluang untuk kita belajar.

12 June 2020, 12:05 pm

Dalam hidup kita berjumpa dengan orang ‘pelik’ merupakan satu peluang untuk kita belajar.

Maksud pelik di sini bukanlah aneh, janggal atau songsang, ataupun apa² yang membawa maksud negatif. Maksud saya, orang yang unik, lain daripada yang lain, dalam maksud positif.

Dalam artikel ini saya nak hadkan konteks kepada pemakanan, orang yang cara makannya unik. Secara specifiknya, #vegan.

Vegan atau vegetarian, adalah orang yang diet makanannya berasaskan tumbuhan.

Tujuan seseorang menjadi vegan, secara umumnya ada 2 sebab:

• Menentang kekejaman terhadap haiwan (animal cruelty).

Di sesetengah tempat, terutamanya luar negara, haiwan ternakan diperlakukan dengan kejam untuk mendapatkan daging sebagai makanan, termasuk bahagian² lain seperti kulit dan bulu sebagai pakaian dsb. Ramai yang sudah memiliki kesedaran terhadap amalan penternakan yang salah ini, memprotes dengan tidak mengambil makanan berasaskan haiwan, tidak memakai pakaian yang berasal daripada haiwan, dan tidak menggunakan apa² produk yang mengandungi bahan berasaskan haiwan.

• Menyokong kelestarian alam sekitar.

Industri penternakan haiwan menghasilkan banyak bahan buangan yang menggugat kebersihan alam sekitar. Sisa buangan haiwan yang tidak diuruskan dengan baik, apabila dilepaskan hingga mengalir ke parit, sungai dan laut, akan merosakkan ekosistem hidupan air. Selain itu, bau busuk daripada ladang ternakan yang mengganggu kehidupan penduduk setempat beserta lalat yang banyak, ini salah satu daripada contoh kerosakan alam sekitar yang disebabkan oleh industri penternakan haiwan.

Dulunya saya ada mengenali beberapa kawan yang vegan, tapi tak berapa ambil tahu sangat. Persepsi saya waktu itu, makanan orang vegan hanyalah #sayur salad. Ya, mangkuk besar berisi sayur daun yang banyak tu saja yang saya ingat mereka #makan 😅.

Sehinggalah saya mengikut channel Handeeman di Youtube (www.youtube.com/channel/UCb0s0qC96lCcx2pO2za6mcw), dalam siri pembinaan rumah kecil atas trailer (tiny house on trailer). Waktu tu saya tengah nak belajar cara² woodworking DIY. Dia ada menunjukkan makan tengahari vegan dia, yang pada mulanya saya lihat macam nasi lemak, sebab ada sambal. Tapi bukan, itu adalah red lentil chili, ataupun kita sini mungkin sebut kuah dhal cili, campur dengan nasi beras jasmin.

Selepas tu saya tengok lagi kesemua video Handeeman yang ada dalam channel Youtube dia. Persepsi saya berkenaan vegan bertukar. Sehinggakan roti kosong, ataupun kerepek pisang yang dijual di kedai, juga boleh dianggap vegan. Asalkan penghasilan makanan tersebut tidak memasukkan bahan berasaskan haiwan.

Handeeman juga memiliki satu channel Youtube lain, iaitu Unconventional Living (www.youtube.com/user/UnRealLivingHQ). Di channel ini dia berkongsi banyak berkenaan cara hidup alternatif, law of attraction, dan juga projek berbasikal di seluruh Asia Tenggara, termasuk Malaysia. Ya, Handeeman pernah berbasikal sampai ke Teluk Bahang, Pulau Pinang untuk merasai durian Musang King kat sana, yang sekarang tengah musim berbuah. Satu lagi, dia berbasikal beratus² kilometer dari Vietnam ke Thailand, pastu di pesisir pantai Australia, dengan hanya makan pisang saja (ok, ini mungkin overclaim, tapi tengok dulu video² dia).

Handeeman, ataupun nama sebenarnya Derek Howlett, telah pun berkahwin dengan seorang lagi Youtuber terkenal di US iaitu High Carb Hannah (www.youtube.com/user/Rawkaholics). Hannah juga seorang vegan, dan dia menumpukan channel Youtubenya untuk usaha menurunkan berat badan dengan cara diet vegan. Di sini juga saya banyak belajar tentang masakan, cara makan untuk mengurangkan berat badan dan nutrition makanan.

Kesimpulannya, dalam hidup ini anda mungkin pernah mengenali atau berjumpa dengan orang yang cara hidupnya tidak sama dengan anda. Mungkin anda tidak bersetuju, ataupun ada yang sampai membenci, tapi anda kena berhenti sekejap, dan buka minda untuk mempelajari kenapa orang tersebut memilih gaya hidup tersebut. Mungkin anda akan mempelajari sesuatu yang baru, yang dapat diadaptasi dalam kehidupan seharian, untuk kebaikan diri sendiri juga.

Channel Handeeman & High Carb Hannah banyak mempengaruhi saya dalam cara memilih makanan, cara berbelanja & jimat #duit, cara hidup #minimalis, termasuk juga menginspirasikan saya untuk mencuba membuat kerja² pertukangan #DIY. Banyak lagi perkara menarik yang mungkin saya akan kongsikan pada masa akan datang yang saya pelajari daripada pasangan Youtube #YT ini.

Pin It Send

Hantaran sohor kini:

Perintah kawalan pergerakan dilanjutkan sehingga 12/5/2020.

24 April 2020, 8:15 am

Perintah kawalan pergerakan dilanjutkan sehingga 12/5/2020.

Ini adalah #MCO fasa ke-4, bermula pada 29 April hingga 12 Mei. Terdapat sedikit kelonggaran diberikan:

• Pelajar² yang terperangkap di pusat pengajian atau kampus dibenarkan untuk pulang.
• Individu yang terperangkap di kampung atau tempat lain selain rumah sendiri akan dibenarkan untuk pulang ke rumah masing².

Namun pergerakan ini akan dikawal secara ketat dan memerlukan koordinasi bersama pihak polis supaya mengurangkan risiko jangkitan #Covid19.

Sepanjang MCO fasa ke-4 nanti juga, situasi semasa akan dipantau, dan beberapa sektor perniagaan dan sosial, akan dibenarkan beroperasi semula, tertakluk kepada syarat² ketat berkenaan keselamatan pekerja, penjarakan sosial dan kebersihan tempat bekerja.

Turut ditekankan, ada kemungkinan tinggi MCO diteruskan lagi sehingga hujung Mei, bermaksud sambut raya dalam rumah saja. Oleh itu:

• Teruskan duduk di rumah, jaga kebersihan diri dan tempat tinggal.
• Keluar hanya apabila perlu. Kalau nak beli makanan sungkai atau sahur, order saja online.
• Banyakkan bersabar, kurangkan kemahuan diri, banyak sangat mahu benda macam² ni lah yg sering menyebabkan rasa kecewa dan marah. Hiduplah secara #minimalis.

MCO hari ke-38, #puasa hari ke-1. #TSMY

Pin It Send

Part 3 minimalis.

10 February 2020, 7:45 pm

Part 3 #minimalis.

Selain barang² terpakai, kita juga selalu menyimpan barang² lama yg kita guna atau kumpul sewaktu umur muda dulu. Ini lebih kepada mereka yang dah berumur sikit, dalam 30 tahun ke atas, macam saya 😎.

Contohnya macam baju², buku², album², barang² elektronik, cenderahati, segala macam ‘kraftangan’ yg pernah dibuat sendiri. Bagi yang menghargai nilai nostalgik barang² ni, pasti akan menyimpannya, dan menyebabkan ruang simpanan dalam bilik jadi penuh 😣.

Oleh itu, saranan saya, jika ada barang yang masih boleh dipakai, jualkan, atau dermakan pada orang lain. Anda akan dapat duit (kalau dijual) ataupun dapat pahala (kalau diderma), dan akan dapat balik ruang simpanan dalam rumah atau bilik.

Jika barang itu langsung tak dapat pakai lagi, tengok kalau dapat dikitar semula, hantarkan ke pusat pengumpulan. Kalau tak, buang sajalah, jangan rasa kesian nak buang. Sebab, dengan membuang barang yg tidak dapat diguna lagi, walaupun anda rasa sayang kpd brg itu, ia akan membebaskan mental dan emosi anda yg terikat kepada barang tersebut.

Kalau anda masih mahukan nilai nostalgik barang tersebut, ambilkan gambar, dan simpan gambarnya saja. Anda sebenarnya mahu menyimpan memori pada objek tersebut, dan bukannya objek fizikalnya, yang akan mengambil banyak ruang simpanan dalam rumah.

Kenapa penting sangat nak kosongkan ruang simpanan rumah?

Sebab mudah nak kemaskan rumah mengikut tema minimalis – ruang yg luas dan warna yg terang. Dan rumah yg kemas ini akan menghasilkan fikiran yg tersusun dan emosi yg tenang.

Pin It Send

Part 2 minimalis.

10 February 2020, 4:30 pm

Part 2 #minimalis.

Setiap drpd kita ada tabiat hoarding, iaitu menyimpan barang² yg rasanya berguna untuk diri.

Sebaiknya kita selalu menilai, adakah perlu untuk simpan barang yg kita rasa berguna itu.

Perlukah simpan bekas terpakai ni? Yg dah banyak simpan tu nak buat apa?

Barang² yang dapat dikitar semula, hendaklah dikitar atau digunakan semula secepat mungkin. Tetapkan masa, contohnya, dalam seminggu, bekas² terpakai yang ada mesti telah diguna atau dikitar semula. Kalau tak, mesti buang. Jangan rasa kesian.

Bila dah dibuang, lihat balik ruang simpanan atau kawasan rumah tadi, kan dah bersih semula. Lagi lapang rasa diri, tak terbeban dengan barang² lama yg kita sendiri tak tahu bila nak digunakan semula.

Pin It Send

Part 1 minimalis.

10 February 2020, 11:20 am

Part 1 #minimalis.

Hoarding disorder – kecenderungan seseorang untuk menyimpan barang² yang dia rasa berguna, walaupun barang tersebut sudah layak digelar sampah.

Setiap drpd kita mesti ada tabiat menyimpan sesuatu barang, dengan anggapan nanti² kita akan memerlukan barang tersebut.

Tapi sebenarnya kita tak perlu sangat pun untuk simpan barang tersebut. Contohnya macam bekas botol terpakai ni, ataupun apa² bekas bungkusan yang cantik. Tapi tak terhad kepada apa yg saya dah sebutkan di atas, banyak lagi benda² pelik yg dikumpul.

Barang² yg dikumpul ni hanya mengambil ruang simpanan di rumah saja kalau tak diuruskan dengan betul. Lebih teruk, ia mengotorkan rumah atau menjadi sarang haiwan perosak, seperti lipas, cicak atau tikus.

Pin It Send