Resipi sayur stir-fry rasa macam ada tambah daging 🥩

Rabu, 16 Disember 2020, 3:15 pm

Resipi sayur stir-fry rasa macam ada tambah daging 🥩.

Tapi sebenarnya ini vegan 🥦, hanya mengandungi bahan berasaskan tumbuhan saja:

Hari ini dalam sejarah:

Topik hangat:

Apple dashcamdrive DIY duit ekonomi emau gitar hargapetrol howto jalan kebun kereta kpop Kuching lagu laptop LigaMalaysia LigaSuper2020 LigaSuper2021 Mac makan mercutanda minimalis Miri muzik PanBorneo panorama360 pasaraya Perodua politik puasa raya resipi RunningMan sayur Serian Sibu Simanggang spotify StreetView Thinkpad TSMY vivaturbo workout YT

Resipi sayur stir-fry rasanya manis~

Khamis, 19 November 2020, 4:15 pm

Resipi sayur stir-fry rasanya manis~.

① - Sayur² berikut merupakan bahan yang menghasilkan rasa manis stir-fry ini:

Hantaran sohor kini:

Orang di masa lampau dah lama gunakan kaedah organik

Selasa, 7 July 2020, 11:20 am

Orang di masa lampau dah lama gunakan kaedah organik.

Kaedah organik di sini merujuk kepada pertanian organik. Di mana kaedah ini hanya menggunakan teknik, bahan dan tumbuhan semulajadi untuk menghasilkan tanaman untuk makanan seperti dan buah²an, untuk menambah baja dalam tanah dan mengawal serangga perosak. Contohnya dengan penggunaan kulit telur, bawang putih atau semambu untuk menghalau serangga, ataupun menanam tanaman secara giliran bagi mengawal populasi serangga perosak secara semula jadi.

Dalam hidup kita berjumpa dengan orang ‘pelik’ merupakan satu peluang untuk kita belajar

Jumaat, 12 Jun 2020, 12:05 pm

Dalam hidup kita berjumpa dengan orang ‘pelik’ merupakan satu peluang untuk kita belajar.

Maksud pelik di sini bukanlah aneh, janggal atau songsang, ataupun apa² yang membawa maksud negatif. Maksud saya, orang yang unik, lain daripada yang lain, dalam maksud positif.

Bukti bumi semakin pulih semasa MCO – pokok timun berbuah daripada benih yang dicampak bawah pokok

Khamis, 11 Jun 2020, 12:56 pm

Bukti bumi semakin pulih semasa - pokok timun berbuah daripada benih yang dicampak bawah pokok.

Biasanya saya buang sisa dapur macam bekas kulit bawang, daun lama, kulit buah²an, kulit telur dll kat bawah pokok ni untuk dijadikan kompos. Mungkin biji benih timun tu jatuh kat kawasan kompos yang kondusif untuk benih bercambah, tu yang sampai besar panjang menjalar & berbuah timun ni, tak ada dibagi baja langsung 🥒.

“Masak sayur pun nak letak kari ka?”

Rabu, 15 April 2020, 11:40 am

“Masak sayur pun nak letak kari ka?”

Ini reaksi kami dulu yg datang ke Malaya, dan tengok menu sayuran yang ada, kalau tak berkari, mesti bersantan. Berbeza dgn di Sarawak, di mana sayur dimasak cara stir fry ataupun rebus, lebih mudah didapati.

Kalau sayur daun kat kedai habis, makan cangkuk manis ni saja

Selasa, 14 April 2020, 12:50 pm

Kalau daun kat kedai habis, cangkuk manis ni saja.

Sayur cangkuk manis (sauropus androgynus), atau dipanggil cekur manis di Malaya, adalah tumbuhan yg paling senang ditanam. Tipulah kalau tak pandai tanam sayur ni, orang yg kata tangan dia panas pun, cucuk saja ke tanah, confirm hidup.

Kisah benar memasak sayur bayam

Selasa, 17 Mac 2020, 11:40 am

Kisah benar memasak sayur bayam.

Lihat seikat bayam dalam gambar, pastu sayur yg dah masak dlm bekas 🥗. Sebesar² seikat sayur tu lepas masak tak sampai setengah bekas diisi 😂.