Orang di masa lampau dah lama gunakan kaedah organik.

7 July 2020, 11:20 am

Orang di masa lampau dah lama gunakan kaedah organik.

Kaedah organik di sini merujuk kepada pertanian organik. Di mana kaedah ini hanya menggunakan teknik, bahan dan tumbuhan semulajadi untuk menghasilkan tanaman untuk makanan seperti #sayur dan buah²an, untuk menambah baja dalam tanah dan mengawal serangga perosak. Contohnya dengan penggunaan kulit telur, bawang putih atau semambu untuk menghalau serangga, ataupun menanam tanaman secara giliran bagi mengawal populasi serangga perosak secara semula jadi.

Kaedah bukan organik telah mula digunakan sejak revolusi perindustrian, di mana baja² tanaman telah dihasilkan secara sintetik, tidak lagi bergantung kepada proses pengomposan najis haiwan ataupun sisa tumbuhan. Racun serangga sintetik juga dicipta untuk membunuh serangga perosak dengan lebih berkesan, tidak hanya setakat menghalau serangga tersebut. Bahan² sintetik inilah yang menjadi racun kepada sumber makanan manusia, sehingga sekarang boleh tengok bermacam² penyakit muncul seperti kanser, dan autism di kalangan anak² generasi baru.

Organik bukanlah masa depan, tapi kita hanya kembali kepada kaedah lampau yang lebih lestari dan selamat.

Pin It Send

Hantaran sohor kini:

Dalam hidup kita berjumpa dengan orang ‘pelik’ merupakan satu peluang untuk kita belajar.

12 June 2020, 12:05 pm

Dalam hidup kita berjumpa dengan orang ‘pelik’ merupakan satu peluang untuk kita belajar.

Maksud pelik di sini bukanlah aneh, janggal atau songsang, ataupun apa² yang membawa maksud negatif. Maksud saya, orang yang unik, lain daripada yang lain, dalam maksud positif.

Dalam artikel ini saya nak hadkan konteks kepada pemakanan, orang yang cara makannya unik. Secara specifiknya, #vegan.

Vegan atau vegetarian, adalah orang yang diet makanannya berasaskan tumbuhan.

Tujuan seseorang menjadi vegan, secara umumnya ada 2 sebab:

• Menentang kekejaman terhadap haiwan (animal cruelty).

Di sesetengah tempat, terutamanya luar negara, haiwan ternakan diperlakukan dengan kejam untuk mendapatkan daging sebagai makanan, termasuk bahagian² lain seperti kulit dan bulu sebagai pakaian dsb. Ramai yang sudah memiliki kesedaran terhadap amalan penternakan yang salah ini, memprotes dengan tidak mengambil makanan berasaskan haiwan, tidak memakai pakaian yang berasal daripada haiwan, dan tidak menggunakan apa² produk yang mengandungi bahan berasaskan haiwan.

• Menyokong kelestarian alam sekitar.

Industri penternakan haiwan menghasilkan banyak bahan buangan yang menggugat kebersihan alam sekitar. Sisa buangan haiwan yang tidak diuruskan dengan baik, apabila dilepaskan hingga mengalir ke parit, sungai dan laut, akan merosakkan ekosistem hidupan air. Selain itu, bau busuk daripada ladang ternakan yang mengganggu kehidupan penduduk setempat beserta lalat yang banyak, ini salah satu daripada contoh kerosakan alam sekitar yang disebabkan oleh industri penternakan haiwan.

Dulunya saya ada mengenali beberapa kawan yang vegan, tapi tak berapa ambil tahu sangat. Persepsi saya waktu itu, makanan orang vegan hanyalah #sayur salad. Ya, mangkuk besar berisi sayur daun yang banyak tu saja yang saya ingat mereka #makan 😅.

Sehinggalah saya mengikut channel Handeeman di Youtube (www.youtube.com/channel/UCb0s0qC96lCcx2pO2za6mcw), dalam siri pembinaan rumah kecil atas trailer (tiny house on trailer). Waktu tu saya tengah nak belajar cara² woodworking DIY. Dia ada menunjukkan makan tengahari vegan dia, yang pada mulanya saya lihat macam nasi lemak, sebab ada sambal. Tapi bukan, itu adalah red lentil chili, ataupun kita sini mungkin sebut kuah dhal cili, campur dengan nasi beras jasmin.

Selepas tu saya tengok lagi kesemua video Handeeman yang ada dalam channel Youtube dia. Persepsi saya berkenaan vegan bertukar. Sehinggakan roti kosong, ataupun kerepek pisang yang dijual di kedai, juga boleh dianggap vegan. Asalkan penghasilan makanan tersebut tidak memasukkan bahan berasaskan haiwan.

Handeeman juga memiliki satu channel Youtube lain, iaitu Unconventional Living (www.youtube.com/user/UnRealLivingHQ). Di channel ini dia berkongsi banyak berkenaan cara hidup alternatif, law of attraction, dan juga projek berbasikal di seluruh Asia Tenggara, termasuk Malaysia. Ya, Handeeman pernah berbasikal sampai ke Teluk Bahang, Pulau Pinang untuk merasai durian Musang King kat sana, yang sekarang tengah musim berbuah. Satu lagi, dia berbasikal beratus² kilometer dari Vietnam ke Thailand, pastu di pesisir pantai Australia, dengan hanya makan pisang saja (ok, ini mungkin overclaim, tapi tengok dulu video² dia).

Handeeman, ataupun nama sebenarnya Derek Howlett, telah pun berkahwin dengan seorang lagi Youtuber terkenal di US iaitu High Carb Hannah (www.youtube.com/user/Rawkaholics). Hannah juga seorang vegan, dan dia menumpukan channel Youtubenya untuk usaha menurunkan berat badan dengan cara diet vegan. Di sini juga saya banyak belajar tentang masakan, cara makan untuk mengurangkan berat badan dan nutrition makanan.

Kesimpulannya, dalam hidup ini anda mungkin pernah mengenali atau berjumpa dengan orang yang cara hidupnya tidak sama dengan anda. Mungkin anda tidak bersetuju, ataupun ada yang sampai membenci, tapi anda kena berhenti sekejap, dan buka minda untuk mempelajari kenapa orang tersebut memilih gaya hidup tersebut. Mungkin anda akan mempelajari sesuatu yang baru, yang dapat diadaptasi dalam kehidupan seharian, untuk kebaikan diri sendiri juga.

Channel Handeeman & High Carb Hannah banyak mempengaruhi saya dalam cara memilih makanan, cara berbelanja & jimat #duit, cara hidup #minimalis, termasuk juga menginspirasikan saya untuk mencuba membuat kerja² pertukangan #DIY. Banyak lagi perkara menarik yang mungkin saya akan kongsikan pada masa akan datang yang saya pelajari daripada pasangan Youtube #YT ini.

Pin It Send

Bukti bumi semakin pulih semasa MCO – pokok timun berbuah daripada benih yang dicampak

11 June 2020, 12:56 pm

Bukti bumi semakin pulih semasa #MCO – pokok timun berbuah daripada benih yang dicampak bawah pokok. Biasanya saya buang sisa dapur macam bekas kulit bawang, daun #sayur lama, kulit buah²an, kulit telur dll kat bawah pokok ni untuk dijadikan kompos. Mungkin biji benih timun tu jatuh kat kawasan kompos yang kondusif untuk benih bercambah, tu yang sampai besar panjang menjalar & berbuah timun ni, tak ada dibagi baja langsung 🥒.

Pin It Send

“Masak sayur pun nak letak kari ka?”

15 April 2020, 11:40 am

“Masak sayur pun nak letak kari ka?”

Ini reaksi kami dulu yg datang ke Malaya, dan tengok menu sayuran yang ada, kalau tak berkari, mesti bersantan. Berbeza dgn di Sarawak, di mana sayur dimasak cara stir fry ataupun rebus, lebih mudah didapati.

Kali ni saya nak kongsi #resipi masak #sayur sawi dan cangkuk manis stir fry yg paling mudah utk dibuat. Bahan² yg digunakan juga ringkas.

• Hiris bawang putih & bawang merah.
• Potong sayur sawi, daun cangkuk manis tak perlu dipotong.
• Tumis bawang putih & bawang merah
• Bubuh perasa – seasoning Maggi, garam dan lada
• Masukkan sayur, gaul hingga daun layu.
• Tambah sedikit air, kemudian biar mendidih sekejap sebelum padam api dapur.

Ini sayur meal prep saya, disimpan terus dalam bekas kontena. Ambil sesudu saja bila nak #makan, pastu lebihnya simpan dalam peti sejuk, boleh tahan 2-3 hari.

Pin It Send

Kalau sayur daun kat kedai habis, makan cangkuk manis ni saja.

14 April 2020, 12:50 pm

Kalau #sayur daun kat kedai habis, #makan cangkuk manis ni saja.

Sayur cangkuk manis (sauropus androgynus), atau dipanggil cekur manis di Malaya, adalah tumbuhan yg paling senang ditanam. Tipulah kalau tak pandai tanam sayur ni, orang yg kata tangan dia panas pun, cucuk saja ke tanah, confirm hidup.

Pokok sayur ini agak tahan lasak. Cucuk saja ke tanah, walaupun tanah itu mengandungi kandungan asid yang tinggi, ataupun mengandungi tanah liat yg tinggi, pasti dapat tumbuh. Jangan tak disiram jak la, manusia pun akan mati kalau tak minum.

Bahagian yg dapat dimakan adalah pucuk dan daun yg masih lembut, daun yg sudah tua yg berada di bawah pokok kurang sesuai dimakan. Batangnya pun tidak dimakan, melainkan kalau dah terdesak 😂.

Semua pokok ni saya dah cabut, ambil daunnya & simpan dlm peti sejuk. Nak tengok berapa hari tahan.

Pin It Send

Kisah benar memasak sayur bayam.

17 March 2020, 11:40 am

Kisah benar memasak sayur bayam.

Lihat seikat #sayur bayam dalam gambar, pastu sayur yg dah masak dlm bekas 🥗. Sebesar² seikat sayur tu lepas masak tak sampai setengah bekas diisi 😂.

Sayur bayam ni antara sayur yg penuh khasiat & antioksidan yg diperlukan badan. Ia mampu meningkatkan sistem antibodi badan melawan penyakit.

Di kala sekarang makin ramai dijangkit #Covid19 yg belum ada ubat atau vaksin, hanya bergantung kepada sistem antibodi diri untuk sembuh.

#makan

Pin It Send