Hantaran sohor kini:

Part 3 minimalis.

10 February 2020, 7:45 pm

Part 3 #minimalis.

Selain barang² terpakai, kita juga selalu menyimpan barang² lama yg kita guna atau kumpul sewaktu umur muda dulu. Ini lebih kepada mereka yang dah berumur sikit, dalam 30 tahun ke atas, macam saya 😎.

Contohnya macam baju², buku², album², barang² elektronik, cenderahati, segala macam ‘kraftangan’ yg pernah dibuat sendiri. Bagi yang menghargai nilai nostalgik barang² ni, pasti akan menyimpannya, dan menyebabkan ruang simpanan dalam bilik jadi penuh 😣.

Oleh itu, saranan saya, jika ada barang yang masih boleh dipakai, jualkan, atau dermakan pada orang lain. Anda akan dapat duit (kalau dijual) ataupun dapat pahala (kalau diderma), dan akan dapat balik ruang simpanan dalam rumah atau bilik.

Jika barang itu langsung tak dapat pakai lagi, tengok kalau dapat dikitar semula, hantarkan ke pusat pengumpulan. Kalau tak, buang sajalah, jangan rasa kesian nak buang. Sebab, dengan membuang barang yg tidak dapat diguna lagi, walaupun anda rasa sayang kpd brg itu, ia akan membebaskan mental dan emosi anda yg terikat kepada barang tersebut.

Kalau anda masih mahukan nilai nostalgik barang tersebut, ambilkan gambar, dan simpan gambarnya saja. Anda sebenarnya mahu menyimpan memori pada objek tersebut, dan bukannya objek fizikalnya, yang akan mengambil banyak ruang simpanan dalam rumah.

Kenapa penting sangat nak kosongkan ruang simpanan rumah?

Sebab mudah nak kemaskan rumah mengikut tema minimalis – ruang yg luas dan warna yg terang. Dan rumah yg kemas ini akan menghasilkan fikiran yg tersusun dan emosi yg tenang.

Pin It Send

Part 2 minimalis.

10 February 2020, 4:30 pm

Part 2 #minimalis.

Setiap drpd kita ada tabiat hoarding, iaitu menyimpan barang² yg rasanya berguna untuk diri.

Sebaiknya kita selalu menilai, adakah perlu untuk simpan barang yg kita rasa berguna itu.

Perlukah simpan bekas terpakai ni? Yg dah banyak simpan tu nak buat apa?

Barang² yang dapat dikitar semula, hendaklah dikitar atau digunakan semula secepat mungkin. Tetapkan masa, contohnya, dalam seminggu, bekas² terpakai yang ada mesti telah diguna atau dikitar semula. Kalau tak, mesti buang. Jangan rasa kesian.

Bila dah dibuang, lihat balik ruang simpanan atau kawasan rumah tadi, kan dah bersih semula. Lagi lapang rasa diri, tak terbeban dengan barang² lama yg kita sendiri tak tahu bila nak digunakan semula.

Pin It Send

Part 1 minimalis.

10 February 2020, 11:20 am

Part 1 #minimalis.

Hoarding disorder – kecenderungan seseorang untuk menyimpan barang² yang dia rasa berguna, walaupun barang tersebut sudah layak digelar sampah.

Setiap drpd kita mesti ada tabiat menyimpan sesuatu barang, dengan anggapan nanti² kita akan memerlukan barang tersebut.

Tapi sebenarnya kita tak perlu sangat pun untuk simpan barang tersebut. Contohnya macam bekas botol terpakai ni, ataupun apa² bekas bungkusan yang cantik. Tapi tak terhad kepada apa yg saya dah sebutkan di atas, banyak lagi benda² pelik yg dikumpul.

Barang² yg dikumpul ni hanya mengambil ruang simpanan di rumah saja kalau tak diuruskan dengan betul. Lebih teruk, ia mengotorkan rumah atau menjadi sarang haiwan perosak, seperti lipas, cicak atau tikus.

Pin It Send

“Dengar cerita tempat makan ni

8 February 2020, 8:00 pm

“Dengar cerita tempat #makan ni, kalau makan mi kolok kat sini makin dimakan makin banyak mi dia, bukannya makin habis 😱”.

Ini salah satu gerai makan terletak di Pasar Malam #Serian, bersebelahan Stadium Bola Keranjang Tertutup, Serian, yang juga berada di tepi jalan Pan Borneo.

Jalan Pan Borneo yang merentasi bandar Serian, atau dikenali sebagai jalan Serian by-pass ini, telah membahagikan bandar ini kepada dua. Jalan menuju ke Sri Aman di satu bahagian sebelah timur, dan jalan menuju Kuching di sebelah barat, bahagian pusat bandar Serian.

Untuk pemandu pergi ke bahagian yang berlainan, kena pandu dari bulatan dekat hospital hingga ke bulatan dekat pejabat pos, yang jaraknya dalam 2.8km.

Pasar Malam Serian ini pula terletak di bahagian menuju ke Sri Aman. Kalau pemandu dari arah Kuching, senang saja untuk singgah gerai di sini. Tapi kalau dari arah Sri Aman, kena jalan sampai ke bulatan hospital, patah balik hingga dekat bulatan pejabat pos, baru sampai.

Gerai di sini dibuka waktu malam saja, dah nama pun pasar malam. Tapi kalau ikut logiknya, orang yang memandu ke arah Sri Aman, selalunya berjalan siang hari, sebab nak sampai destinasi sebelum waktu malam. Dan orang yang menuju ke Kuching, akan sampai di Serian apabila hari mula malam.

Jadinya, gerai ini kurang pengunjungnya. Walaupun menu makanan yang sedap² dan harga yang murah, tapi disebabkan lokasinya yang agak kurang strategik, menyebabkan tempat ni macam funfair tak laku.

Harapnya nanti gerai² di sini dipindahkan dekat kawasan Serian Piazza. Situ lagi senang nak singgah, tak kira dari Kuching atau Sri Aman.

Pin It Send