Masak ayam kukus atas nasi kena buang kulit.

15 June 2020, 12:30 pm

Masak ayam kukus atas nasi kena buang kulit.

Ini daripada #resipi kat azwan082.my/post/2125. Kulit ayam ni mengandungi lemak yang tinggi. Memang sedap kalau digoreng disalut tepung macam KFC.

Tapi kalau kukus atas nasi macam ni, lain cerita. Kadang² kulit saja ada rasa masin, isi kat dalam tak kena serbuk perasa.

Sebaiknya buang kulit dulu, baru perap. Kulit ayam sekarang banyak sangat lemak, dan rasa kulit ayam ni pun ada yang pelik dah. Apa jak yang ayam tu #makan.

Satu lagi yang saya perhatikan apabila makan makanan berlemak macam kulit ayam ni. Sebab saya ada buat #senaman harian, makanan ada lemak macam ni buat badan tak berapa sedap, rasa macam lambat sembuh dari #workout dari hari sebelumnya, masih ada sakit².

Lain kalau makan tinggi protein, seperti isi ayam, telur atau ikan tuna, esok hari selepas workout badan rasa segar & bertenaga. Tapi makan kena ikut jadual la, dan tak berlebihan. Kalau terlebih nasi pun esok hari letih jugak badan nak hadam semua nasi tu.

Pin It Send

Hantaran sohor kini:

Resipi nasi ayam masak guna rice cooker saja 🍚🍗.

13 May 2020, 5:10 pm

Resipi nasi ayam masak guna rice cooker saja 🍚🍗.

Konsep #resipi ni, daripada mengukus ayam kat atas air mendidih atas dapur, baik gunakan wap air dan haba daripada nasi yang sedang dimasak tu untuk masakkan ayam. Sekali jalan.

① – Perap ayam dulu, paling ringkas guna garam saja. Nak tambah rasa lagi, guna garam, lada dengan serbuk kunyit, atau serbuk kari. Cara saya, guna serbuk perasa mi maggi. Lumurkan ayam dengan bahan perasa tadi pastu perap selama paling kurang 30 minit, paling afdal 8 jam (semalaman) 😅.

Lepas perap, susun ayam atas pengukus untuk periuk nasi. Sebaiknya gunakan pengukus yang khas untuk periuk nasi, sebab ia duduk kat atas periuk nasi dengan lebih kedap, mengelakkan wap dan haba daripada terlepas keluar, yang boleh menyebabkan ayam kurang atau lambat masak.

② – Saya nak masak nasi campur sedikit kentang. Sukatan air kena lebih. Di sini saya letak 1½ kong beras, pastu sebiji kentang. Letak la air sampai takat 3 cup pada penanda kat periuk nasi.

Kentang 🥔 tu kupaskan kulit dia, pastu potong dadu, kecil² supaya cepat jadi lembut.

③ – Letak periuk kat cooker dan biarkan masak sendiri. Rice cooker saya ni mengambil masa hampir 1 jam untuk masak nasi, kentang dan ayam ni semua. Lepas nasi dah masak, saya biarkan pula selama 15 minit untuk biarkan suhu menurun sedikit ke paras suam (warm).

④ – Ni ayam kukus yang dah masak.

⑤ – Ni pulak nasi & kentang yang dah masak. Yang bagusnya masak cara ni, perisa ayam yg dikukus kat atas semua turun ke nasi kat bawah, buat rasa nasi ni lagi sedap 😋 .

⑥ – Cukup untuk 4 prep meals. Sayur masak asing, ataupun letak tomato 🍅 atau timun 🥒 saja.

Sila² #makan waktu berbuka nanti 😁. #puasa hari ke-20, #MCO hari ke-58 (conditional MCO hari ke-2 di Sarawak).

Pin It Send

Resipi mi kari segera versi sihat walafiat 🤣.

16 April 2020, 10:56 am

Resipi mi kari segera versi sihat walafiat 🤣.

Apa yang membuatkan mi ini ’sihat’ adalah saya mencampurkan mi maggi kari ini dengan beberapa bahan yang menambahkan khasiat, berbanding hanya #makan mi ini kosong.

• Potong sebiji kentang kecil² berbentuk kiub, supaya cepat kentang ini jadi lembut.
• Rebus kentang selama lebih kurang 6-8 minit.

Saya didihkan dulu air kat cerek elektrik utk jimatkan penggunaan gas memasak, pastu baru letak dlm periuk.

• Masukkan sayur cangkuk manis. Rebus lagi untuk 5 minit.
• Kemudian baru masukkan mi maggi. Rebuslah lagi 2 minit, kemudian toskan.
• Bubuh serbuk perasa maggi hanya 1/3 paket, supaya kurangkan kandungan sodium (natrium).

Sodium berlebihan boleh menyebabkan tekanan darah tinggi. Kalau korang ada rasa tegang kat tengkuk, pastu rasa pening sikit, mata berpinar², itu tanda tekanan darah naik. Kurangkan makan sodium (garam).

• Gaulkan mi, cangkuk manis dan kentang bersama serbuk perasa tadi sampai rata.
• Tambah telur rebus 2 biji, ambil semua bahagian putih telur, kuning telur pula ambil ½ biji saja, sebab bahagian ini tinggi kolesterol.

Putih telur mengandungi protein yg tinggi, membantu dalam pembinaan tisu otot, bagus utk mereka yg buat workout untuk membina otot.

Dalam #resipi ini, karbohidrat diperolehi dari mi dan kentang, sayur cangkuk manis membekalkan vitamin dan serat, dan protein dari telur rebus. Tanpa minyak dan kurang garam 👍.

(Update) Saya buat resipi mi ni minggu lalu, gambar ke-3 tu saya buat semalam, guna 2 biji kentang & lebihan sayur cangkuk manis meal prep. Inilah saiz hidangan paling besar yg saya makan sepanjang #MCO yg dah masuk hari ke-30, banyak ni boleh simpan lagi untuk makan malam 😅.

Pin It Send

“Masak sayur pun nak letak kari ka?”

15 April 2020, 11:40 am

“Masak sayur pun nak letak kari ka?”

Ini reaksi kami dulu yg datang ke Malaya, dan tengok menu sayuran yang ada, kalau tak berkari, mesti bersantan. Berbeza dgn di Sarawak, di mana sayur dimasak cara stir fry ataupun rebus, lebih mudah didapati.

Kali ni saya nak kongsi #resipi masak #sayur sawi dan cangkuk manis stir fry yg paling mudah utk dibuat. Bahan² yg digunakan juga ringkas.

• Hiris bawang putih & bawang merah.
• Potong sayur sawi, daun cangkuk manis tak perlu dipotong.
• Tumis bawang putih & bawang merah
• Bubuh perasa – seasoning Maggi, garam dan lada
• Masukkan sayur, gaul hingga daun layu.
• Tambah sedikit air, kemudian biar mendidih sekejap sebelum padam api dapur.

Ini sayur meal prep saya, disimpan terus dalam bekas kontena. Ambil sesudu saja bila nak #makan, pastu lebihnya simpan dalam peti sejuk, boleh tahan 2-3 hari.

Pin It Send

Yang goreng² mesti nampak sedap 🍛.

7 April 2020, 11:40 am

Yang goreng² mesti nampak sedap 🍛.

Nasi goreng ikan pusuk dengan sayur kubis. Ejaan dia ‘kubis’ bukan ‘kobis’, baru tengok kat twitter DBP minggu lalu. Ikan pusuk tu ikan bilis bagi yg tak tau 😎.

#resipi:
• Tumis ikan pusuk dgn bawang putih
• Tambah garam, kicap seasoning megi, lada.
• Letak sayur kubis, stir fry sampai kubis layu.
• Tambah nasi sejuk. Goreng sampai masak.

Macam mana nak tau dah masak? Tengok minyak kat nasi dah agak kering, ok la tu dah boleh angkat, jgn goreng guna api besar pulak nanti hangus nasi tu 😂.

Jom #makan.

Pin It Send