Perutusan khas TSMY berkenaan situasi semasa Covid19.

15 September 2020, 10:30 pm

Perutusan khas #TSMY berkenaan situasi semasa #Covid19.

👉🏻 11 kluster masih aktif, 97 kluster diisytihar tamat, kluster Sri Petaling yang terbesar dengan 3,375 kes positif.
👉🏻 615 kes baharu dalam tempoh 15 hari lalu. Kota Setar, Tawau dan Lahad Datu catat tidak kurang 41 kes.
👉🏻 Kes libatkan pelawat luar negara masih menular. Jumlah keseluruhan babitkan 1,017 individu.
👉🏻 Tiada kes harian sifar kebelakangan ini. Rantaian pandemik masih belum dapat diputuskan sepenuhnya.
👉🏻 Semua pihak diingatkan supaya jangan leka. Kekal berdisiplin, patuhi SOP dan peraturan kuarantin.
👉🏻 Kerajaan tidak akan teragak-agak untuk laksana PKPD. Langkah diambil jika ada kawasan terus catat kes tinggi.
👉🏻 Pastikan amalan kebersihan dipraktikkan. Jangan kekok pakai pelitup muka.
👉🏻 Pembudayaan norma baharu amat kritikal, tanpa vaksin berkesan, pendekatan bersama mesti diambil.
👉🏻 Kerajaan tidak akan terburu-buru buka sempadan negara, aspek kawalan dipertingkat halang kemasukan PATI.
👉🏻 Penduduk Sabah perlu amalkan kebiasaan baharu. Petugas pilihan raya mesti pastikan kempen mengikut SOP.
👉🏻 Jangan berkumpul di tempat sesak. Elak bersalam-salaman, hendaklah saling melindungi.
👉🏻 Bersama elakkan pelaksanaan semula #MCO. Langkah pasti menjejaskan kembali kehidupan dan ekonomi.
👉🏻 Rakyat perlu terus cekal, tabah dan berdisiplin. Budayakan kebiasaan baharu dalam kehidupan.

P.s: Esok plan nak jalan² tapi hari hujan lebat sejak siang tadi. Seminggu dua ni dah start musim hujan, mungkin esok mendung atau hujan sepanjang hari. Belum dapat buat video road trip lagi ni 😌.

Pin It Send

Hantaran sohor kini:

Harga petrol minggu ke-3 September 2020 + plan Hari Malaysia drive?

12 September 2020, 9:45 am

Harga petrol minggu ke-3 September 2020 + plan Hari Malaysia drive?

Tak lama lagi siap kereta kena tuning, harapnya minggu depan sempat untuk buat Hari Malaysia drive. Saya plan nak ke Serian, tapi tak guna jalan highway. Saya nak cuba jalan jauh masuk hutan & kampung untuk ke Serian, nak tengok lepas 57 tahun, apa kemajuan yang Sarawak dapat dari segi kemudahan asas seperti jalan raya.

Cuma harap tak ada roadblock #MCO tiba², semalam dah dekat 200 kes baru #Covid19. #hargapetrol pun menurun sikit, ada yang nak join? 😁

🟡 RON 95 – 1.66 (-0.05)
🟢 RON 97 – 1.96 (-0.05)
⚫️ Diesel – 1.72 (-0.06)

#Petronas

Pin It Send

Perintah kawalan pergerakan (pemulihan) dilanjutkan hingga 31/12/2020

28 August 2020, 8:35 pm

Perintah kawalan pergerakan (pemulihan) dilanjutkan hingga 31/12/2020

#TSMY muncul lagi selepas lebih 2 bulan untuk mengumumkan hal berkenaan #MCO pemulihan yang bakal berakhir pada 31 Ogos, dan seperti dijangka, PKPP akan dilanjutkan sehingga hujung tahun ini.

Walaupun dalam negara kes² #Covid19 adalah terkawal, namun kes² luar negara masih lagi tinggi, dan ada negara yang mengalami peningkatan semula.

Berikut adalah beberapa butiran yang saya sempat ambil nota:

• Jika berlaku peningkatan kes Covid-19 mendadak, PKP bersasar atau PKP diperketatkan akan dilaksanakan di lokaliti berkenaan.
• Sentiasa berwaspada berikutan kewujudan varian D614G yang tinggi kadar jangkitannya dalam negara. Individu berisiko tinggi mesti patuh SOP & kuarantin bagi mengelak menjadi super spreader seperti kluster Sivagangga.
• TSMY menyatakan sokongan untuk menaikkan sehingga 2-3 kali ganda kompaun kepada individu yang ingkar SOP PKPP, namun ia perlu diperhalusi sebelum akta dipinda.
• Amalkan dan budayakan normal baharu – pakai pelitup separuh muka, kerap cuci tangan & elak tempat sesak.
• KPDNHEP sedang berunding dengan pengilang bagi menurunkan harga facemask, berikutan ia menjadi benda yang wajib dipakai di tempat awam sekarang.
• Kelab malam dan pusat hiburan masih lagi tidak dibenarkan, berikutan sukar untuk mengawal penjarakan fizikal.
• Pelancong asing juga masih tidak dibenarkan masuk, bagi mengelak kes import.
• Sukan dibenarkan, namun tanpa penyertaan atlet antarabangsa dan dilangsungkan tanpa penonton.

Pin It Send

Aidiladha tahun ni korbannya lain macam.

31 July 2020, 2:15 pm

Aidiladha tahun ni korbannya lain macam.

Sambutan #raya korban biasanya berorientasikan berkorban kemampuan fizikal diri, masa dan kewangan untuk pergi mengerjakan haji di Mekah, ataupun menyediakan haiwan korban yang biasanya kos tinggi & memerlukan ramai orang untuk mengerjakannya.

Tapi tahun ni, disebabkan #Covid19, mungkin kita kena berkorban untuk tidak berkorban. Setiap tahun mungkin kita terlibat sama dalam pengurusan penyembelihan haiwan korban, tapi tahun ni tak terlibat sama.

Sama juga dengan pergi haji, tahun ni 1,000 orang⁽¹⁾ saja dari seluruh yang dibenarkan mengerjakan haji. Tahun ni kena berkorban untuk tidak melakukan aktiviti ibadah yang melibatkan kesesakan orang ramai, untuk sama² menjaga kesihatan.

⁽¹⁾ www.bharian.com.my/berita/nasional/2020/07/713744/malaysia-mohon-arab-saudi-benarkan-3-petugas-th-tunai-haji

Pin It Send

10 hari lagi mungkin muncul satu kluster Covid19 baru.

29 July 2020, 12:10 pm

10 hari lagi mungkin muncul satu kluster #Covid19 baru.

Di Sarawak saja dah ada 10 kluster jangkitan: kluster Sentosa, kluster Tapak Pembinaan, kluster Syarikat Kejuruteraan, kluster Mambong, kluster Pusat Perubatan, kluster Jupiter, kluster Pasar Stutong, kluster Jeti Kuching, kluster PUI Australia & kluster Pasar Satok.

Tak lama lagi wujudlah satu kluster baru kat Malaya, dipanggil kluster bosskur.

Semalam Jibby disabitkan hukuman penjara berjumlah 72 tahun dan denda RM210 juta atas kesalahan pecah amanah, penggubahan wang haram & salah guna kuasa (www.theborneopost.com/2020/07/28/court-sentences-najib-to-total-of-72-years-in-jail-fines-him-rm210-mln). #politik

Pin It Send

Pergerakan antara zon di Sarawak dihadkan bermula 1/8/2020 hingga 14/8/2020.

28 July 2020, 9:20 am

Pergerakan antara zon di Sarawak dihadkan bermula 1/8/2020 hingga 14/8/2020.

Zon 1 – Kuching, Samarahan & Serian (zon kuning/merah)
Zon 2 – Sri Aman, Betong, Sarikei, Kapit, Mukah, Bintulu, Miri, Limbang (zon hijau)

Pergerakan antara 2 zon ini dihadkan, dan sesiapa yang ingin merentas zon dikehendaki mendapatkan kebenaran polis.

Pengecualian kebenaran polis diberikan kepada aktiviti berikut: tugas rasmi, pekerja perkhidmatan penting, kematian ahli keluarga terdekat, ahli keluarga sakit tenat dan keperluan pemeriksaan kesihatan.

Masa operasi perniagaan di zon 1 juga dihadkan kepada 6 pagi hingga 10 malam.

Arahan ini bagi mengekang penularan #Covid19 dari zon merah/kuning ke zon hijau.

Ok, masih boleh pergi Serian & Simunjan, masih dapat sambung kerja² construction 😋.

www.utusanborneo.com.my/2020/07/27/pergerakan-antara-zon-di-sarawak-dihadkan-dari-1-hingga-14-ogos

Gambar: #Matang Metrocity.

Pin It Send

Ayam hitam bulu putih ni dah start bertelur.

26 July 2020, 10:15 am

Ayam hitam bulu putih ni dah start bertelur.

Al-kisahnya tahun lalu kami beli sepasang #ayam hitam ni. Ingatkan sepasang, sekali bila dah besar, rupa²nya dua² jantan. Seekor dah bagi kat pakcik saya kat #Serian. Kemudian beli seekor lagi anak ayam betina, hujung tahun lalu.

Inilah ayam betina tu sekarang yang dah mula bertelur bila umur dah masuk 7-8 bulan.

Kes #Covid19 di Amerika dah melebihi 4 juta kes 😱.
• 3 juta kes, 9 Julai – azwan082.my/post/3929
• 2 juta kes, 10 Jun – azwan082.my/post/2958
• 100 ribu kes, 28 Mei – azwan082.my/post/2621

Pin It Send

“Sudah agak lama saya tidak muncul di hadapan saudara saudari sekalian

20 July 2020, 7:10 pm

“Sudah agak lama saya tidak muncul di hadapan saudara saudari sekalian, untuk memberikan maklumat dan pesanan mengenai situasi terkini #Covid19 di negara kita.”

Perutusan khas #TSMY petang tadi lebih kepada peringatan semula kepada rakyat untuk terus mematuhi SOP perintah kawalan pergerakan dan norma baharu. Sekarang dapat lihat beberapa kluster jangkitan mula muncul, dan kita tak nak kena #MCO perintah berkurung lagi. Meleset teruk ekonomi nanti.

P.s: bilik nampak kotor sebab tengah renovate sekarang 🦾.

Pin It Send

10 orang positif Covid19 kat Sarawak semalam, 17 Julai.

18 July 2020, 9:25 am

10 orang positif #Covid19 kat Sarawak semalam, 17 Julai. 6 kes di Kuching dan 2 kes di Samarahan dan Bintulu.

Berikut bilangan jangkitan baru dalam seminggu yang lalu:

10/7 – 2 orang
11/7 – 2 orang (1 kematian)
12/7 – 2 orang
13/7 – 1 orang
14/7 – Tiada
15/7 – 3 orang
16/7 – 1 orang

SDMC (Sarawak Disaster Management Committee) menjangkakan kemungkinan gelombang kedua penularan Covid-19, dan mengarahkan jabatan kesihatan untuk bersiap sedia (www.utusanborneo.com.my/2020/07/17/persiapan-menghadapi-kemungkinan-gelombang-kedua-covid-19-di-sarawak).

Ada kemungkinan #MCO dan perintah berkurung kembali? Tapi bagus jugak duduk rumah, kurang sikit moto bising² merayau sekitar jalan perumahan konon prektis wheelie.

Pin It Send

Rakyat Malaysia dibuli oleh kerajaan Brunei.

10 July 2020, 10:30 am

Rakyat Malaysia dibuli oleh kerajaan Brunei.

Ini berikutan penguatkuasaan caj keluar masuk Brunei yang mengenakan bayaran sebanyak BND3 setiap seorang untuk setiap satu hala perjalanan ⁽¹⁾. Dalam pada itu, tol Jambatan Rasau, yang juga BND3 sekali limpas pula akan dimansuhkan.

Jadi kalau rakyat Malaysia dari Miri nak ulang alik ke Lawas, seorang akan dikenakan caj BND12 bersamaan RM36. Sama juga untuk rakyat yang tinggal di Limbang nak berulang alik ke Miri, nak lintas saja dah terbang RM36, belum lagi kos petrol, ataupun kalau kena saman sebab tingkap kereta tinted walaupun tinted dari kilang.

Rakyat Malaysia di kawasan #Miri, #Limbang dan #Lawas dah lama merungut dan minta kepada kerajaan satu jalan tanpa melalui Brunei, tapi Abang Jo nak juga #PanBorneo sambung ke Brunei ⁽²⁾. Peluang Sarawak untuk menaikkan industri pelancongan di kawasan Gunung Mulu, Ba’ Kelalan & Bario dengan adanya Pan Borneo dah pun terlepas.

Negara Brunei secara geografi memang dipisahkan oleh Limbang, tapi mereka membina Jambatan Temburong untuk menyambungkan kedua² wilayah mereka, walaupun terpaksa dibina di atas laut, dan tanpa perlu nak ‘jaga hati’ kerajaan Malaysia. Apabila #Covid19 mula menyerang bulan Mac lepas, jambatan tersebut dah pun siap dan dibuka kepada rakyat Brunei saja untuk digunakan.

Penduduk di Temburong dah takda masalah lagi nak ke Bandar Seri Begawan dengan terpaksa melintas Limbang. Dulu polis Malaysia gunakan jalan di Limbang untuk menahan kenderaan Brunei yang masih ada saman trafik. Sekarang semua boleh terlepas macam tu saja.

Ikut khabar angin, sewaktu sempadan negara baru dibuka balik bulan lalu, kenderaan Malaysia yang melintas Brunei hanya ada 3 jam saja untuk berada dalam Brunei, kalau tak, akan disaman BND100 (jumlah ni tak pasti). Memandu dari Sungai Tujuh ke Tedungan saja paling laju pun 2 jam, itu pun mungkin ada kena speed trap. Kalau ditambah berbaris kat imigresen dah dekat sejam, bengkrap rakyat Malaysia kena peras ugut macam ni.

Rakyat Malaysia pula masih terpaksa meminta kesian dengan negara luar untuk gunakan jalan mereka untuk ke tanah air sendiri. Sebab tu saya selalu berkongsi pasal pembinaan #jalan baru seperti jalan Miri – Limbang – Lawas tanpa melalui Brunei. Jalan ni mesti cepat² disiapkan, ramai sangat dah merungut ⁽³⁾, jangan sampai rungutan jadi protes.

Rasanya Brunei dah jangka kalau jalan melangkaui Brunei tersebut siap nanti mereka tak dapat nak kutip duit orang Malaysia yang menggunakan jalan mereka. Sebab tu mereka caj macam² sekarang. Kerajaan Malaysia & Sarawak khususnya kena berani mengimbangkan kuasa di bahagian utara, kalau tak semakin teruk rakyat Malaysia dibuli oleh Brunei.

⁽¹⁾ www.utusanborneo.com.my/2020/07/09/brunei-kuat-kuasa-caj-keluar-masuk-bermula-1-ogos-ini

⁽²⁾ suarasarawak.my/2019/08/06/projek-lebuh-raya-pan-borneo-lalui-brunei

⁽³⁾ www.utusanborneo.com.my/2020/07/09/kami-terbeban-luah-rakyat-limbang-dan-lawas

Pin It Send