Pantai Tanjung Lobang, Miri, dalam album panorama 360

24 February 2021, 4:15 pm

Pantai Tanjung Lobang, Miri, dalam album panorama 360.

Dulu² kalau ke #Miri, mesti ramai melancong ke Pantai Tanjung Lobang. Di pantai ini ada tanjung berbatu, yang mana pengunjung dapat berjalan dari pantai ke sana untuk bergambar & lepak² ambil angin.

Hujung tahun lalu semasa saya melawat ke sini, keadaan laut sangat bergelora, ombak besar di pantai menyebabkan tak dapat untuk ke tanjung tersebut.

Sekarang keadaan di kawasan pantai nampak semakin usang, dengan tebing yang semakin terhakis oleh ombak besar & kemudahan awam yang banyak dah roboh & tidak diselenggara.

Walaupun begitu, berdekatan sini masih banyak gerai², kedai makan, restoran & medan selera yang terletak pada jarak yang tidak terlalu dekat dengan tepi pantai yang semakin terhakis.

Tengok persekitaran tempat ini secara menyeluruh di album #panorama360 ini, untuk fahami apa yang saya maksudkan:

🌐 azwan082.my/pano/pantai-tanjung-lobang-miri-2020

Beberapa hari selepas saya ke sini, ada berita tentang bom lama dijumpai ⁽¹⁾ di pantai ini 😱.

⁽¹⁾ www.theborneopost.com/2021/01/05/polices-bomb-squad-destroys-bomb-found-at-tanjung-lobang-beach

Pin It Send Copy Link

Hantaran sohor kini:

Taman Panorama Benak, Simanggang

19 February 2021, 2:05 pm

Taman Panorama Benak, #Simanggang.

Benak merupakan fenomena ombak di sungai, yang berpunca daripada air pasang yang naik dengan cepat dari laut, ke muara, hingga ke hulu sungai, sehingga menghasilkan ombak 🌊.

Fenomena unik ini hanya terdapat di 65 tempat di seluruh dunia, termasuk 4 tempat di Sarawak, iaitu Batang Lupar, Batang Sadong, Batang Samarahan & Batang Saribas ⁽¹⁾.

Dulu waktu sekolah rendah saya tinggal kat Gedong, dekat dengan pertemuan Batang Sadong & Batang Skrang, selalu dengar bunyi ombak semasa air pasang, sehinggakan dari bilik darjah di sekolah rendah kami nampak air ombak benak di sungai.

Taman Panorama Benak ini dibina bagi menempatkan pengunjung yang datang untuk menyaksikan pesta benak tahunan yang biasanya diadakan pada bulan Mei ⁽²⁾. Cuma tahun lalu tidak diadakan sebab kubit~ 🦠.

Walaupun begitu, masih boleh datang ke sini untuk tengok² tempat, ataupun secara maya (virtual tour) melalui album #panorama360 ini:

🌐 azwan082.my/pano/taman-panorama-benak-2020

⁽¹⁾ www.utusanborneo.com.my/2019/10/25/sri-aman-jadi-tumpuan-pengunjung-dengan-bermula-pesta-benak-2019
⁽²⁾ sarawaktourism.com/blog/watching-the-tidal-bores-in-sri-aman-sarawak-malaysia

Pin It Send Copy Link

Bekenu Esplanade, album panorama 360

17 February 2021, 1:55 pm

Bekenu Esplanade, album panorama 360.

Esplanade dan tebingan (waterfront) sungai Sibuti ini tak jauh dari tugu buah sawit #Bekenu ⁽¹⁾. Sama seperti di Bintulu, esplanade ni nampak terbiar sekarang, papan tanda pun dah tak ada lagi.

Mungkin lepas dekat setahun kena PKP, banyak tempat umum begini yang dulunya mungkin ramai pengunjung & peniaga jalanan, sekarang dah terbiar tak terjaga. Namun, masih ada juga gerai² makanan di sekeliling tempat letak kereta berdekatan Bekenu Esplanade ini.

Dalam album #panorama360 di bawah, terdapat ciri baru di mana ada disambungkan (linked) hotspot untuk anda pergi ke album tugu buah sawit & balik ke album ini:

🌐 azwan082.my/pano/bekenu-esplanade-2020

⁽¹⁾ azwan082.my/2021/01/tugu-buah-sawit-bekenu

Pin It Send Copy Link

Review Hotel Place2Stay @ Sri Aman

16 February 2021, 10:00 am

Review Hotel Place2Stay @ Sri Aman.

Hotel ini nampak baru beroperasi. Terletak di Jalan Bayu, kalau memandu guna jalan utama menuju ke bandar #Simanggang, simpang di sebelah kiri. Kena guna Waze kalau tak jumpa simpang, jalan tu nampak macam masuk ke lorong taman perumahan 😅.

Ia berada di hujung lot bangunan, banyak tempat letak kereta di tepi hotel ini. Ada lif untuk ke semua 3 tingkat.

Bilik di sini tidak menggunakan kad kunci untuk pintu bilik, tapi guna anak kunci biasa. Cuma untuk elektrik, ada diberikan kad akses elektrik, yang ada juga diberi password WiFi pada kad tersebut.

WiFi di hotel ini adalah yang terbaik dalam kesemua hotel yang saya inap sepanjang perjalanan ke Miri hujung tahun lalu. Sambungan internet laju & lancar, dapat tengok Youtube untuk beberapa jam 👍🏻.

Untuk ulasan lanjut #reviewhotel, lihat album #panorama360 di sini:

🌐 azwan082.my/pano/review-hotel-place2stay-sri-aman-2021

Biliknya bersih & masih baru, terdapat beberapa kelemahan yang boleh diperbaiki, dan dengan harga kira² RM60 satu malam, saya bagi ★★★★☆.

🎉

Pin It Send Copy Link

The Grand Old Lady, Miri

12 February 2021, 2:00 pm

The Grand Old Lady, #Miri.

Telaga Minyak No. 1 digali pada 10 Ogos 1910. Dua bulan kemudian minyak ditemui di paras dalam 137.8 m (452 kaki). Ia mula mengeluarkan hasil pada 22 Disember 1910. Selepas digerudi lagi, ia mencapai kedalaman 1,096 kaki. Cara menggerudi yang dipakai ialah cara “cable tool” seperti yang digunakan oleh orang Cina seawal 221 T.M. untuk mendapatkan garam dari bawah tanah.

Tugu peringatan petroleum ini adalah satu penghormatan daripada penduduk Miri untuk Telaga Minyak No. 1.

Telaga ini yang dikenali sebagai “Grand Old Lady Of Miri”, adalah sebuah tugu negeri Kerajaan Sarawak.

Ia mula mengeluarkan hasil pada tahun 1901 dan terus berkhidmat selama 62 tahun sehingga ditutup tahun 1972.

Kini ia berdiri megah untuk selamanya menghadap bandaraya Miri yang telah dibantu bina olehnya.

Taman peringatan ini dibentuk pada tahun 1973. Sementara Galeri Pembangunan Semula ini siap dibina pada 2003.

Galeri ini merangkumi Telaga Minyak No 1 dan memaparkan sejarah industri minyak dan gas di Miri dari permulaan yang kecil pada tahun 1880-an sehingga ia menjadi pelopor teknologi petroleum di dunia.

Pada masa itu, semua peralatan dan bekalan perlu dijana oleh tenaga manusia dan diheret ke atas lereng Bukit Kanada yang curam.

Pada mulanya, minyak dipam menggunakan enjin stim yang terletak kira-kira 15.2 m (50 kaki) dari telaga. Pada 1920, penggunaan enjin stim digantikan dengan rumah pam berpusat.

Ketika Perang Dunia Kedua, telaga ini tidak mengalami sebarang kerosakan dan ia beroperasi selama 12 bulan dalam tempoh tiga tahun setengah penjajahan Jepun.

Lewat Abad Ke-19: Penghuni tempatan di kawasan Baram, Sarawak menemui petroleum dan menggali telaga dengan tangan bagi mendapatkan “minyak tanah” untuk dijadikan bahan tampalan lubang perahu dan bahan api.

1882: C.C. de Cresplgny, Resident Daerah Baram pertama kali merekodkan 18 buah telaga yang serupa dijumpai.

1903: Charles Hose, Resident Baram pada tahun 1888 memeta dan merekodkan data titisan minyak.

1909: Rajah Sarawak, Sir Charles Brooke menandatangani Perjanjian Perlombongan Minyak Sarawak yang pertama dengan syarikat Anglo-Saxon Petroleum.

1909: Syarikat minyak yang pertama beroperasi di Miri ialah Anglo-Saxon Petroleum Company daripada kumpulan Shell Royal / Dutch.

1910: Penghasilan pertama Telaga Minyak No. 1 sebanyak 83 tong sehari.

1913: Eksport pertama 500 tan minyak mentah Sarawak.

1914: Loji Penapisan Minyak yang pertama dibina dan pada tahun 1916 ia dipindahkan ke Lutong.

1917: Pemasangan saluran paip dasar laut di Lutong yang juga merupakan terpanjang di dunia pada masa itu.

1921: Sarawak Oilfields Ltd ditubuhkan.

1941: Perang Dunia Kedua – Semua telaga minyak ditutup sebelum serangan tentera Jepun. Jepun berjaya membuka semula beberapa telaga dan memulakan operasi.

1945: Kerja Pemulihan dimulakan selepas perang, termasuk menyelamatkan telaga-telaga dan padang minyak yang terbakar (Jun – Sept).

1946: Pembinaan semula Loji Penapisan Minyak Lutong (Ogos).

1952: Pemberian hak perlombongan minyak yang baru kepada Sarawak Oilfields Limited.

1954: Perjanjian perlombongan diperluaskan ke kawasan luar pantai.

1956: Pencarian minyak yang pertama di kawasan luar pantai di kilometer 30 Barat Daya Miri.

1958: Sarawak Shell Oilfields Ltd (SSOL) dibentuk.

1968: Penghasilan minyak di kawasan luar pantai yang pertama bermulai dari Lapangan Lutong Barat.

1968: Sarawak Shell Berhad (SSB) mengambil alih kegiatan SSOL.

1972: Penutupan Lapangan darat Miri.

1974: PETRONAS, Syarikat minyak negara Malaysia diperbadankan di bawah Akta Pembangunan Petroleum (1974)

1976: Kontrak Perkongsian Hasil Pengeluaran ditandatangani di antara PETRONAS, SSB, dan Syarikat Sabah Shell Petroleum.

Lawat tempat ini secara maya (virtual tour) di album #panorama360:

🌐 azwan082.my/pano/the-grand-old-lady-miri-2020

Pin It Send Copy Link

Tugu Council Negri, Bintulu

10 February 2021, 4:00 pm

Tugu Council Negri, Bintulu.

“Monumen ini adalah untuk memperingati ulang tahun ke-100 perjumpaan pertama dewan undangan negeri Sarawak yang diadakan di tapak ini pada 8 September 1867.”

“Tugu Council Negri Sarawak adalah badan perundangan terbesar dan tertua di Malaysia. Di tapak ini, majlis dewan undangan negeri ditubuhkan dan perjumpaan sulung dilangsungkan pada 8 September 1867.

Rajah ke-2 kerajaan Brooke, Sir Charles Brooke, bersama 5 orang pegawai British beserta 16 orang ketua komuniti Melayu dan Melanau menghadiri perjumpaan ini.

Pada 22 Mei 1951, Kesatuan Parlimen Komanwel cawangan Sarawak telah dibubarkan & digabungkan dengan dewan undangan negeri ini, menjadikannya salah satu cawangan tertua di Asia Tenggara.”

Itu merupakan terjemahan daripada teks yang terdapat pada plakat pada tugu ini, yang menjadi salah satu #mercutanda di bandar #Bintulu. Lihat persekitaran tempat ini di dalam album #panorama360:

🌐 azwan082.my/pano/tugu-council-negri-sarawak-bintulu-2020

Pin It Send Copy Link

Esplanad Bintulu

9 February 2021, 12:50 pm

Esplanad Bintulu.

Di bandar² biasanya ada satu dataran untuk diadakan aktiviti sosial, seperti Padang Merdeka di Kuching & Dataran Tun Tuanku Bujang di Sibu, di #Bintulu ada Esplanad Bintulu.

Terletak di tepi Sungai Kemena, dan di sebelah esplanad ni ada Li Hua Plaza & Pasar Utama Bintulu, tempat banyak dijual makanan & hasil tanaman tempatan.

Sebelum ni banyak gerai² peniaga di sekitar dataran ini, tapi mungkin disebabkan pandemik, banyak gerai dah tutup atau tidak dibenarkan beroperasi, menyebabkan dataran ni nampak kosong. Tulisan esplanad kat atas pentas pun dah tanggal.

Tengok persekitaran dataran Esplanad Bintulu ni kat album #panorama360:

🌐 azwan082.my/pano/esplanad-bintulu-2020

Pin It Send Copy Link

Tugu sarang burung walit, mercu tanda pekan Batu Niah

7 February 2021, 2:35 pm

Tugu sarang burung walit, mercu tanda pekan Batu Niah.

Landmark Batu Niah.

Pekan ini terletak di seberang Sungai Niah, bertentangan dengan Taman Negara Niah, di mana terletaknya Gua Niah, lokasi penempatan manusia terawal di Malaysia timur ⁽¹⁾.

Walaupun terletak antara Bintulu dan #Miri, Batu Niah jarang di singgah sebab lokasinya yang kena jalan masuk jauh dari simpang jalan utama iaitu jalan pesisir Bintulu – Miri.

Kalau ada yang sampai ke sini, pasti akan ternampak binaan tulisan selamat datang ke Batu Niah. Tapi mungkin sedikit atau tak tahu langsung wujudnya tugu sarang burung walit ini. Terletak kat Batu Niah Central Park, tempatnya pun nampak terbiar.

Antara aktiviti ekonomi di sini ialah mengutip sarang burung yang terdapat di Gua Niah, dan disebabkan itulah tugu ini menjadi #mercutanda. Lihat persekitaran tugu ini dalam album #panorama360:

🌐 azwan082.my/pano/tugu-sarang-burung-walit-batu-niah-2021

🦇

⁽¹⁾ www.abc.net.au/science/slab/niahcave/history.htm

Pin It Send Copy Link

Review Hotel Permai, Sibu

3 February 2021, 10:40 am

Review Hotel Permai, Sibu.

Hotel ini terletak berdekatan dengan kawasan Hospital #Sibu. Bagi mereka yang dalam perjalanan hanya singgah transit semalam di Sibu, hotel ini sangat sesuai sebab tak perlu nak masuk ke dalam bandar Sibu & menghadap kesesakan jalan di sana.

Walaupun terletak di kawasan lot kedai, tempat letak kereta agak terhad. Tapi lokasi ini memudahkan (convenient), sebab ada kedai makan (Permai Food Court) & kedai runcit (G-mart) bersebelahan, boleh jalan kaki saja ke sana.

Saya dapat bilik di aras ke-2, ada lif disediakan untuk kesemua 3 aras.

Baca ulasan lanjut #reviewhotel ini di album #panorama360:

🌐 azwan082.my/pano/review-hotel-permai-sibu-2021

Berkenaan WiFi pula, tak ada password diberi kat kad kunci bilik & saya tak check pula kalau ada ditunjuk kat lobi. Tambahan pula, disebabkan bilik yang saya dapat terletak di tengah² bangunan, signal internet phone jadi tak kuat, kadang² hanya dapat E.

Dengan caj RM50 satu malam, bilik hotel ini pun ada beberapa perkara yang perlu diperbaiki, tapi masih memuaskan, jadi saya bagi ★★★☆☆.

🙏🏻

Pin It Send Copy Link

Tugu Burung Swan, mercu tanda bandar Sibu

2 February 2021, 3:00 pm

Tugu Burung Swan, mercu tanda bandar Sibu.

Landmark Sibu.

Burung swan dipilih sebagai #mercutanda bandar #Sibu berdasarkan kisah lagenda yang menyatakan penduduk tempatan terlihat burung² swan berterbangan di langit selepas berakhirnya bencana kebuluran.

Menurut kisah lain pula, burung swan dipilih kerana imigran awal Cina ke Sibu memanggil orang Melanau sebagai orang ‘go’, berasal daripada perkataan ‘sago’ ataupun sagu, makanan ruji orang Melanau. Kebetulan, sebutan ‘go’ menyerupai perkataan ‘swan’ dalam loghat Hokkien, seterusnya memanggil sungai Rajang sebagai sungai ‘go’, bermaksud sungai swan.

Sekarang Sibu masih di dalam PKP, tak dapat merentas zon untuk jalan² tengok tempat, jadi hanya boleh tengok persekitaran tugu swan ini & Sungai Rajang di album #panorama360:

🌐 azwan082.my/pano/tugu-swan-sibu-2020

Rujukan: smc.gov.my/modules/web/pages.php?lang=en&mod=webpage&sub=page&id=101&menu_id=0&sub_id=159

Pin It Send Copy Link