Juadah buka puasa hari terakhir Ramadan 1440H

27 May 2020, 6:50 pm

Juadah buka puasa hari terakhir Ramadan 1440H.

2 hari sebelum raya, saya rasa nak #makan makanan bazaar Ramadan, jadi saya pergi cari makanan kat mana² gerai tepi jalan. Saya selalu memandu sekeliling kawasan Jalan FAC-Matang hingga Semariang, dan ada terjumpa beberapa gerai tepi jalan yang menjual juadah berbuka #puasa.

Kedai tersebut terletak di Jalan Tan Sri Abang Ikhwan, jalan antara Kampung Semariang hingga Kampung Semerah Padi, ada papan tanda Agrobazaar kat atas kedai. Mula² saya cuba mi kari dulu. Dari jauh nampak macam mi jawa, ada bungkus mi kuning dengan kuah, tapi penjual kata ini mi kari. Rasa dia saya bagi 8/10. Kuah tak berapa pedas, cukup rasa manis, masin dan sedikit rasa lemak. Saya asingkan cili, pastu tak hirup kuah mi ni, sebab tak dapat makan pedas sangat sekarang, nanti gastrik lagi.

Hari last puasa saya beli kuetiau goreng dan nasi ayam. Kuetiau goreng dia saya bagi dalam 7/10. Bagi yang biasa makan masin, mungkin kuetiau ni kurang sedap sebab kurang masin. Bagi saya, cukup rasa, dan tak pedas. Nasi ayam pula 8/10. Ayam dia cukup masak, cukup rasa, saya bubuh sedikit saja sos cili, dan ada juga sedikit sayur, rasanya acar sayur campur isi labu. Cuma saya panaskan balik nasi tu dengan microwave oven, menyebabkan nasi dia jadi keras sikit.

Tahun depan nak cuba lagi menu² lain, termasuk gerai² lain yang banyak merata di dalam kampung² di Kuching.

Pin It Send

Hantaran sohor kini:

Raya wajib kat kampung ke? Tak boleh ke beraya kat bandar?

21 May 2020, 8:00 pm

Raya wajib kat kampung ke? Tak boleh ke beraya kat bandar?

Setakat semalam lebih 20 ribu kenderaan dikesan cuba keluar dari kawasan Lembah Klang untuk balik ke kampung menyambut #raya.

Ada yang beralasan takut tak dapat nak bermaafan bersalam raya. Sekarang normal baru penjarakan sosial nak bersalaman apa benda? Teknologi ada macam² untuk call, WhatsApp, FB/IG live, Zoom, Skype orang kat kampung pun dapat bermaafan apa. Tinggal diri sendiri nak mengambil kira penggunaan teknologi tu utk bermaafan sebagai ikhlas ke tidak, mesra ke tidak, bermakna ke tidak. Student luar negara dah lama beraya style ni.

Ada juga kata tak meriah. Definisi meriah selalunya dikaitkan dengan ramai orang. Kalau semua beraya kat bandar, dah ramai² tu kira meriahlah. Tengok macam kami kat bandaraya Kuching.

Syukur kat Kuching, kampung²nya dalam bandar, jadi tak ada sangat istilah balik kampung, kecuali mereka yang asal dari luar bandar lah. Taman perumahan pun macam kampung dah.

Saya sendiri dah beberapa kali beraya jauh dari keluarga. Tak ada rasa ketinggalan nak beraya pun, tahun depan masih ada lagi. Tapi yang saya risau bukanlah lain tahun tak dapat beraya lagi, tapi takut tak sempat nak #puasa lagi. Ingat² ☝🏻.

Update: mulai hari ni mana² kenderaan yg didapati cuba merentas negeri akan dikompaun dulu sebelum diminta berpatah balik.

Pin It Send

Resipi nasi ayam masak guna rice cooker saja 🍚🍗

13 May 2020, 5:10 pm

Resipi nasi ayam masak guna rice cooker saja 🍚🍗.

Konsep #resipi ni, daripada mengukus ayam kat atas air mendidih atas dapur, baik gunakan wap air dan haba daripada nasi yang sedang dimasak tu untuk masakkan ayam. Sekali jalan.

① – Perap ayam dulu, paling ringkas guna garam saja. Nak tambah rasa lagi, guna garam, lada dengan serbuk kunyit, atau serbuk kari. Cara saya, guna serbuk perasa mi maggi. Lumurkan ayam dengan bahan perasa tadi pastu perap selama paling kurang 30 minit, paling afdal 8 jam (semalaman) 😅.

Lepas perap, susun ayam atas pengukus untuk periuk nasi. Sebaiknya gunakan pengukus yang khas untuk periuk nasi, sebab ia duduk kat atas periuk nasi dengan lebih kedap, mengelakkan wap dan haba daripada terlepas keluar, yang boleh menyebabkan ayam kurang atau lambat masak.

② – Saya nak masak nasi campur sedikit kentang. Sukatan air kena lebih. Di sini saya letak 1½ kong beras, pastu sebiji kentang. Letak la air sampai takat 3 cup pada penanda kat periuk nasi.

Kentang 🥔 tu kupaskan kulit dia, pastu potong dadu, kecil² supaya cepat jadi lembut.

③ – Letak periuk kat cooker dan biarkan masak sendiri. Rice cooker saya ni mengambil masa hampir 1 jam untuk masak nasi, kentang dan ayam ni semua. Lepas nasi dah masak, saya biarkan pula selama 15 minit untuk biarkan suhu menurun sedikit ke paras suam (warm).

④ – Ni ayam kukus yang dah masak.

⑤ – Ni pulak nasi & kentang yang dah masak. Yang bagusnya masak cara ni, perisa ayam yg dikukus kat atas semua turun ke nasi kat bawah, buat rasa nasi ni lagi sedap 😋 .

⑥ – Cukup untuk 4 prep meals. Sayur masak asing, ataupun letak tomato 🍅 atau timun 🥒 saja.

Sila² #makan waktu berbuka nanti 😁. #puasa hari ke-20, #MCO hari ke-58 (conditional MCO hari ke-2 di Sarawak).

Pin It Send

Kalau takda Prego, boleh guna apa² bahan perasa lain untuk ditambah pada pasta

9 May 2020, 5:35 pm

Kalau takda Prego, boleh guna apa² bahan perasa lain untuk ditambah pada pasta. Di sini saya gunakan serbuk nasi goreng cina Adabi, kebetulan ada lebihan.

Pasta jenis angelhair ni rebus dulu dalam 5-6 minit, tak perlu lama sebab angelhair lebih nipis daripada spageti, cepat lembut. Lepas tu toskan, dan terus gaulkan dengan serbuk perasa, siap. Pastu tambahlah apa² lauk atau sayur seperti tomato ceri dan telur rebus macam dalam gambar.

Inilah hidangan buka puasa saya semalam. #makan pasta, minum milo suam. #puasa hari ke-16, #MCO hari ke-53.

Pin It Send

Timelapse super flower moon, supermoon terakhir tahun 2020

8 May 2020, 8:45 am

Timelapse super flower moon, #supermoon terakhir tahun 2020.

Bulan purnama bulan Ramadan ini diiktiraf sebagai supermoon, bermaksud bulan berada pada posisi terdekat dengan bumi, oleh itu ia tampak lebih besar daripada bulan purnama yang lain.

Ia dinamakan super flower moon sebab ia berlaku pada bulan Mei, bulan musim bunga, musim banyak bunga mekar di hemisfera utara.

Timelapse ni diambil semalam bermula 6.30 petang hingga 9.30 malam. Kemuncak bulan penuh adalah pada 6.45 petang, tapi waktu tu bulan belum muncul lagi 😌.

#puasa hari ke-15, #MCO hari ke-52.

Pin It Send

Cara membayar zakat fitrah menggunakan portal Baitulmal Kamek

3 May 2020, 10:20 am

Cara membayar zakat fitrah menggunakan portal Baitulmal Kamek.

① – Log masuk ke pelanggan.tbs.org.my. Jika belum mempunyai akaun, daftar akaun baru. Borang daftar seperti dalam gambar akan dipaparkan. Saya pasti semua boleh membaca dan tahu info apa yang perlu diisi dalam borang ini. Selepas daftar, email pengesahan akan dihantar ke alamat email yang anda beri.

② – Di sidebar sebelah kiri, atau melalui butang menu di peranti mudah alih (atas kiri), pergi ke Bayaran > Zakat Fitrah. Pilih anda mahu bayar zakat ini untuk berapa orang, kemudian klik ‘Seterusnya’.

③ – Di halaman ringkasan ini, anda boleh pilih cara untuk memungut resit bayaran, sama ada ambil sendiri di cawangan yang anda pilih, atau pun melalui pos. Jika melalui pos seperti saya pilih, masukkan alamat surat-menyurat anda.

④ – Pembayaran boleh dibuat menggunakan online banking (FPX), e-wallet Boost ataupun Sarawak Pay. Selepas pembayaran, resit pembayaran akan diemelkan kepada anda.

#zakat fitrah wajib dilaksanakan setiap muslim yang berpuasa, tempoh masa yang diberikan adalah antara 1 Ramadan sehingga 1 Syawal, sebelum bermulanya solat hari #raya Aidilfitri.

MCO hari ke-47, #puasa hari ke-10.

Pin It Send

Buka puasa cukuplah dengan buah-buahan saja 😇

30 April 2020, 2:45 pm

Buka puasa cukuplah dengan buah-buahan saja 😇.

Beginilah juadah berbuka #puasa saya zaman #MCO ini. Bukan bermaksud waktu MCO ni susah nak dapat juadah bazaar, puasa tahun² sebelum ini pun saya berbuka dengan sedikit makanan saja.

Sunnah berbuka dengan makanan manis, jadi mesti ada kurma. Kurma madu Yusuf Taiyub ni dah jadi pilihan setiap bulan Ramadan, sebab isinya manis, lembut & lembab. Sesetengah kurma, jenis kira timbang terutamanya, ada yang kering & keras, manisnya pula ada orang kata ditambah gula.

Pisang ni pula untuk karbohidrat & alas perut. Selepas sungkai ni dapat terus solat Maghrib. Kalau dah #makan nasi atau makanan berat, nanti rasa terlalu kenyang, nak bangun pun berat, sampai terlepas waktu hingga masuk Isyak.

Buat masa ni, saya makan malam selepas Maghrib, tapi perut masih lagi kenyang dengan pisang dgn kurma, jadi rasa bloated pulak. Kena tukar jadual ni, makan malam lepas Isyak, lepas tu eksesais, 2 reps 5 sets + last set 1 rep 😆.

MCO hari ke-44, puasa hari ke-7.

Pin It Send

Bilakah waktu imsak? Adakah puasa dikira bermula pada waktu imsak?

27 April 2020, 4:40 pm

Bilakah waktu imsak? Adakah #puasa dikira bermula pada waktu imsak?

Secara umumnya, waktu imsak adalah kira² 10 minit, ataupun tempoh seseorang membaca 50 ayat al-Qur’an (HR Bukhari), sebelum waktu solat Subuh.

Puasa pula bermula apabila sudah masuk waktu solat Subuh (al-Baqarah 2:187). Oleh itu, waktu imsak dikira sebagai waktu perantaraan untuk berhenti bersahur dan bersedia untuk solat Subuh.

Kalau saya, setengah jam sebelum waktu imsak dah sedia sahur & makan sahur. Apabila masuk imsak, saya berhenti makan dan hanya minum air saja, sampai masuk waktu Subuh.

Bagaimana kalau tak ada jadual berbuka puasa dan imsak?

Jika anda orang yang dah terbiasa dengan jadual buka puasa dan imsak yang dicetak pada kertas dan digantung di dinding rumah, sekarang ini zaman digital, kenalah belajar beralih kepada aplikasi digital untuk mengetahui waktu² solat.

Aplikasi mudah alih yang saya gunakan ialah Muslim Pro (www.muslimpro.com). Kelebihannya selain menunjukkan masa solat, adalah aplikasi ini dapat mengesan lokasi anda dan menyampaikan waktu solat berdasarkan lokasi terkini. Berdasarkan lokasi terkini juga, aplikasi ini dapat menunjukkan arah kiblat yang tepat. Selain itu, terdapat juga al-Qur’an digital beserta terjemahan, dan doa harian termasuk sekali dalam aplikasi ini. Ini sangat membantu anda sebagai muslim untuk mengerjakan ibadah.

Rujukan: hafizfirdaus.com/ebook/musafir/bhg34.htm

Pin It Send

Perintah kawalan pergerakan dilanjutkan sehingga 12/5/2020

24 April 2020, 8:15 am

Perintah kawalan pergerakan dilanjutkan sehingga 12/5/2020.

Ini adalah #MCO fasa ke-4, bermula pada 29 April hingga 12 Mei. Terdapat sedikit kelonggaran diberikan:

• Pelajar² yang terperangkap di pusat pengajian atau kampus dibenarkan untuk pulang.
• Individu yang terperangkap di kampung atau tempat lain selain rumah sendiri akan dibenarkan untuk pulang ke rumah masing².

Namun pergerakan ini akan dikawal secara ketat dan memerlukan koordinasi bersama pihak polis supaya mengurangkan risiko jangkitan #Covid19.

Sepanjang MCO fasa ke-4 nanti juga, situasi semasa akan dipantau, dan beberapa sektor perniagaan dan sosial, akan dibenarkan beroperasi semula, tertakluk kepada syarat² ketat berkenaan keselamatan pekerja, penjarakan sosial dan kebersihan tempat bekerja.

Turut ditekankan, ada kemungkinan tinggi MCO diteruskan lagi sehingga hujung Mei, bermaksud sambut raya dalam rumah saja. Oleh itu:

• Teruskan duduk di rumah, jaga kebersihan diri dan tempat tinggal.
• Keluar hanya apabila perlu. Kalau nak beli makanan sungkai atau sahur, order saja online.
• Banyakkan bersabar, kurangkan kemahuan diri, banyak sangat mahu benda macam² ni lah yg sering menyebabkan rasa kecewa dan marah. Hiduplah secara #minimalis.

MCO hari ke-38, #puasa hari ke-1. #TSMY

Pin It Send

Zakat fitrah tahun ni boleh bayar secara online 👍

19 April 2020, 9:40 am

Zakat fitrah tahun ni boleh bayar secara online 👍.

Menurut Pengurus Besar Lembaga Tabung Baitulmal Sarawak, Datu Hj. Abg Mohd Shibli, pembayaran boleh dilakukan melalui Baitulmal Kamek (pelanggan.tbs.org.my), MyEG (www.myeg.com.my), Maybank2U (www.maybank2u.com.my), dan SnapNPay (www.snapnpay.my).

Biasanya pembayaran dapat dibuat di kaunter² mini yang dibuka di pasaraya, pejabat kerajaan ataupun melalui masjid dan surau, tapi disebabkan #MCO sekarang ni, ia tak dapat dilaksanakan. Walau bagaimanapun, pembayar zakat masih boleh pergi membayar kepada amil² yang dilantik yang bertugas dari rumah masing².

Kadar #zakat fitrah tahun ini ditetapkan sebanyak RM7 seorang.

Sumber – www.theborneopost.com/2020/04/17/zakat-payments-can-be-made-online-says-tbs-general-manager

#puasa #raya #duit

Pin It Send