Harga petrol minggu ke-2 Januari 2021 + stesen Petronas baru di Lachau

9 January 2021, 9:05 am

Harga petrol minggu ke-2 Januari 2021 + stesen #Petronas baru di Lachau.

Pada awal tahun 2015, kami sekeluarga balik kampung dari Kuching ke Limbang dengan memandu. Saya memandu Myvi kuning, bapa saya memandu Kembara, gerak berasingan. Dari Kuching kami ke Ensebang untuk bermalam sebelum memandu terus ke Miri keesokan harinya.

Saya ingat lagi hari tu kami mulakan perjalanan awal pagi. Tapi Kembara bapa saya dah nak kehabisan petrol, lalu berhenti di Lachau. Waktu tu, hanya ada stesen petrol Shell kecil yang ada satu pam minyak saja. Dan disebabkan awal pagi, stesen tersebut belum lagi buka, jadi kena tunggulah tokey buka kedai 😅.

Sekarang Lachau dah ada stesen Petronas baru yang besar & standard macam kat bandar. Nak bayar guna kad pun dapat, tak perlu tunggu tokey buka kedai lagi.

Tak tau kat mana Lachau? Ia adalah pekan terletak di dalam #jalan #PanBorneo ke #Simanggang, kira² 85 km dari #Serian. Jangan salah sebut nama tempat ni, ada yang jeling² nanti 🤭.

#hargapetrol:

🟡 RON 95 – 1.84 (0.00)
🟢 RON 97 – 2.14 (0.00)
⚫️ Diesel – 2.12 (+0.01)

Pin It Send Copy Link

Hantaran sohor kini:

Harga petrol tahun baru 2021 + reban arnab di stesen Petronas

2 January 2021, 9:00 am

Harga petrol tahun baru 2021 + reban arnab di stesen #Petronas.

Jarang jumpa stesen Petronas yang menggunapakai ruang di sekitar kedai untuk tujuan lain, lebih² lagi untuk menginang arnab.

Ini sangat menarik. Sambil² berehat & ke tandas, dapat juga main dengan arnab kat luar.

Lokasi: Petronas Lutong, #Miri.

#hargapetrol:

🟡 RON 95 – 1.84 (+0.04)
🟢 RON 97 – 2.14 (+0.04)
⚫️ Diesel – 2.01 (+0.03)

Pin It Send Copy Link

Harga petrol minggu terakhir 2020

27 December 2020, 9:15 am

Harga petrol minggu terakhir 2020.

Selalu tengok #hargapetrol, kali ni tengok harga gas memasak LPG #Petronas sekejap.

• Sendiri angkat – 26.60
• Orang lain angkat – 28.00 (ada cukai 1.40 😄).

Tak jauh pulak dengan harga gas LPG Petros (azwan082.my/post/8406) 🤔.

Lokasi: Petronas #jalan Wong King Huo, #Sibu.

🟡 RON 95 – 1.80 (+0.02)
🟢 RON 97 – 2.10 (+0.02)
⚫️ Diesel – 1.98 (+0.02)

Pin It Send Copy Link

Harga petrol minggu ke-3 Disember 2020

19 December 2020, 9:10 am

Harga petrol minggu ke-3 Disember 2020.

Hari ini #Petronas merancang untuk melancarkan produk RON 97 terbaru mereka, tapi disebabkan oleh berita kematian Tun Rahah Mohamed Noah ⁽¹⁾, balu perdana menteri ke-2, Tun Abdul Razak, jadi majlis pelancaran terpaksa ditangguhkan.

Dalam pada itu, #hargapetrol semua makin naik 📈.

🟡 RON 95 – 1.78 (+0.05)
🟢 RON 97 – 2.08 (+0.05)
⚫️ Diesel – 1.96 (+0.03)

⁽¹⁾ www.bharian.com.my/berita/nasional/2020/12/766546/tun-rahah-perginya-seorang-srikandi

Pin It Send Copy Link

Harga petrol minggu ke-5 November 2020

28 November 2020, 9:00 am

Harga petrol minggu ke-5 November 2020.

#hargapetrol berada dalam trend menaik, berikutan berita baik berkenaan vaksin Covid-19 yang masih dalam pembangunan mencecah 95% keberkesanan ⁽¹⁾. Ini menjurus kepada ramalan keadaan ekonomi akan pulih seawal suku pertama tahun depan, dan permintaan kepada minyak mentah akan meningkat ⁽²⁾.

🟡 RON 95 – 1.67 (+0.03)
🟢 RON 97 – 1.97 (+0.03)
⚫️ Diesel – 1.85 (+0.04)

#Petronas

⁽¹⁾ www.cnet.com/news/bill-gates-says-almost-all-coronavirus-vaccines-will-work-by-february-2021
⁽²⁾ www.thestar.com.my/business/business-news/2020/11/24/oil-prices-settle-up-over-2-on-covid-19-vaccine-news

Pin It Send Copy Link

Harga petrol minggu ke-4 November 2020

21 November 2020, 10:15 am

Harga petrol minggu ke-4 November 2020.

Selalu tengok #hargapetrol tapi saya baru perasan yang sekarang harga diesel dah lebih mahal dari RON 95. Biasanya diesel lebih murah dari petrol.

Ikut rekod, harga diesel pertama kali lebih mahal dari RON 95 adalah pada awal tahun lalu.

Malah, harga diesel pernah sama tinggi dengan harga RON 97, pada bulan Mac lalu.

Sebelum ni selalu ingat yang kenderaan enjin diesel, kos bahan apinya lebih murah daripada petrol.

Waktu harga petrol naik mendadak zaman Jibby dulu ada dengar cerita makin ramai memilih kenderaan berenjin diesel supaya dapat jimatkan duit.

Sekarang tak lagi, dah jadi normal baharu 😐. #Petronas

🟡 RON 95 – 1.64 (+0.02)
🟢 RON 97 – 1.94 (+0.02)
⚫️ Diesel – 1.81 (+0.07)

Pin It Send Copy Link

Statistik Covid19 sejak 2 minggu lepas + harga petrol minggu ke-4 Oktober 2020

24 October 2020, 10:15 am

Statistik #Covid19 sejak 2 minggu lepas + harga petrol minggu ke-4 Oktober 2020

10/10 – 374 kes baru, 3 kematian, 73 sembuh
11/10 – 561 kes baru, 2 kematian, 133 sembuh
12/10 – 563 kes baru, 2 kematian, 109 sembuh
13/10 – 660 kes baru, 4 kematian, 350 sembuh
14/10 – 660 kes baru, 4 kematian, 223 sembuh
15/10 – 589 kes baru, 3 kematian, 409 sembuh
16/10 – 629 kes baru, 6 kematian, 245 sembuh
17/10 – 869 kes baru, 4 kematian, 302 sembuh
18/10 – 871 kes baru ‼️, 7 kematian, 701 sembuh
19/10 – 865 kes baru, 3 kematian, 455 sembuh
20/10 – 862 kes baru, 3 kematian, 634 sembuh
21/10 – 732 kes baru, 6 kematian, 580 sembuh
22/10 – 847 kes baru, 5 kematian, 486 sembuh
23/10 – 710 kes baru, 10 kematian, 467 sembuh

Angka jangkitan baru tak nampak penurunan, malah semakin naik. Kalau pattern yang sama seperti gelombang pertama bulan Mac dulu, kali ni mungkin bulan Januari tahun depan baru bilangan kes akan menurun.

Orang Sarawak jangan terlalu selesa, kekalkan amalan normal baru. Nanti tiba² ada kes baru mereka jugak yang paling panik takut #MCO datang balik, takut tak dapat keluar pergi cari makan.

🟡 RON 95 – 1.64 (-0.04)
🟢 RON 97 – 1.94 (-0.04)
⚫️ Diesel – 1.74 (0.00)

#hargapetrol #Petronas

Pin It Send Copy Link

Harga petrol minggu ke-3 Oktober 2020

17 October 2020, 10:50 am

Harga petrol minggu ke-3 Oktober 2020.

Ingatkan #hargapetrol naik mendadak, rupanya satu sen saja. Jadi tak banyak sangatlah perbezaan dari minggu lalu.

Ini stesen #Petronas di #Lundu. Jalan #PanBorneo dari Moyan Square hingga Lundu masih dalam pembinaan, banyak jalan lencongan yang hanya ditabur batu saja. Jadi waktu kering, banyak debu, kalau hujan, kereta hitam jadi putih, pastu banyak lopak² air.

Memang kurang selesa dalam perjalanan, tapi bila dah sampai Lundu, banyak pantai² dan resort jadi tempat berehat. Jom melancong dalam negeri, sambil menyokong ekonomi tempatan 👍🏻.

🟡 RON 95 – 1.68 (+0.01)
🟢 RON 97 – 1.98 (+0.01)
⚫️ Diesel – 1.74 (+0.05)

Pin It Send Copy Link

Harga petrol minggu ke-1 Oktober 2020 + kawalan rentas daerah di Sabah

3 October 2020, 10:30 am

Harga petrol minggu ke-1 Oktober 2020 + kawalan rentas daerah di Sabah.

Dua hari lalu, jumlah kes baru #Covid19 adalah 260 orang, semalam 287 orang, kes tertinggi dalam satu hari sejak bermulanya pandemik. Dah macam mula² #MCO dulu, dengan majoriti kes adalah di Sabah dan Kedah.

Oleh itu kawalan rentas daerah dikuatkuasakan di seluruh Sabah sehingga 16 Oktober. PKPDB di 4 daerah iaitu Tawau, Lahad Datu, Kunak dan Semporna kekal seperti yang telah dikuatkuasa.

🟡 RON 95 – 1.71 (+0.03)
🟢 RON 97 – 2.01 (+0.03)
⚫️ Diesel – 1.70 (-0.01)

#hargapetrol #Petronas

Pin It Send Copy Link

Harga petrol minggu ke-5 September 2020 + ketidakstabilan politik ganggu pembangunan

26 September 2020, 9:30 am

Harga petrol minggu ke-5 September 2020 + ketidakstabilan #politik ganggu pembangunan.

Beberapa hari lalu #DSAI mendakwa ada majoriti untuk membentuk kerajaan persekutuan, tapi sampai hari ni belum ada lagi kerajaan baru. Ramai yang memberi respon yang ini bukan masa sesuai untuk perebutan kuasa ⁽¹⁾. Dengan masalah #Covid19 & kegawatan #ekonomi, ketidakstabilan politik akan ganggu proses pemulihan. Bursa saham pun ada jatuh sedikit ⁽²⁾.

Kalau dibandingkan dengan situasi politik kat Sarawak, kiranya lebih stabil. Tak ada peristiwa tukar² parti memerintah. Walau bagaimanapun, tetap juga lambat nak tengok projek² infrastruktur siap.

Contohnya projek naiktaraf #jalan Matang ke Taman Malihah kepada 2 lorong. Dengar² dijanjikan sejak Taib masih lagi CM, sampai sekarang belum nampak jalan baru dibuat. Semak tepi jalan yang ditebas dah tumbuh pokok balik. Jambatan hanya baru siap piling, tiang belum ada. Dijadualkan siap dalam 2 tahun, kiranya tahun depanlah, tapi nampaknya nak kena tunggu sampai 3-4 tahun kalau macam ni. Terfikir jugak kenapa tak dibuat saja jalan dulu? Tiang² & paip utiliti dialihkan dulu, sementara menunggu jambatan siap 🤔.

Satu lagi, sepanjang Lebuhraya Kuching – Samarahan ni, kat setiap bulatan katanya nak dipasang lampu isyarat, dah diluluskan dekat 2 tahun dulu ⁽³⁾, tapi belum nampak apa² pun. Tiba² pulak ada kerja isi tanah kat pembahagi jalan sampai menyesakkan jalan time orang balik kerja. Dalam musim hujan sekarang, jalan jadi bertanah, habis kotor #kereta & buat jalan jadi licin. Kalau nak dipasang lampu trafik, takkanlah nak ambil sampai 2-3 tahun, tempat lain ada yang hanya 2-3 bulan dah beroperasi lampu trafik baru 🚦.

Kalau isunya duit, dah dapat duit cukai #Petronas berbiliun tu, tak patut alasan takda #duit lagi, Abg Jo 🤷🏻‍♂️.

Antara contoh lain infrastruktur yang tak siap², Hospital Petra Jaya ⁽⁴⁾ & Hospital Sri Aman ⁽⁵⁾. Ada ura² mengatakan kedua²nya setakat ini wujud di alam bunian 👻.

#hargapetrol:

🟡 RON 95 – 1.68 (+0.05)
🟢 RON 97 – 1.98 (+0.05)
⚫️ Diesel – 1.71 (+0.04)

⁽¹⁾ www.sinarharian.com.my/article/102313/BERITA/Politik/Anwar-tidak-prihatin-kesusahan-rakyat-kata-Wan-Saiful
⁽²⁾ www.astroawani.com/berita-politik/anwar-buka-mulut-saja-pasaran-saham-jatuh-merudum-ahmad-amzad-260590
⁽³⁾ www.utusanborneo.com.my/2020/06/19/atasi-kesesakan-lampu-isyarat-akan-dipasang-di-kota-samarahan
⁽⁴⁾ www.theborneopost.com/2020/08/24/petra-jaya-hospital-project-currently-in-tender-evaluation-stage-deputy-health-minister
⁽⁵⁾ www.nst.com.my/news/nation/2020/01/556690/sri-aman-hospital-be-fully-operational-june

Pin It Send Copy Link