Jalan² baru di sekitar Sarawak diumumkan bulan lalu.

1 July 2020, 12:10 pm

Jalan² baru di sekitar Sarawak diumumkan bulan lalu.

① – Jalan #Limbang ke #Miri tanpa melalui Brunei. Potongan #jalan yang menyambungkan Bawang Obor, Mentawai, Gunung Buda dan Gunung Mulu sedang rancak dalam pembinaan. Saya tak dapat peta lengkap jalan ini, jadi saya plot sendiri kedudukan tempat berdasarkan info yang ada. Kampung Bawang Obor tak ada dalam Google Map, tapi ia berada dalam kawasan Batu Danau. Tanah Merah di Upper Medamit pun tak jumpa, jadi saya letak Nanga Medamit saja. Kiranya jalan ni berada di sepanjang Sungai Limbang, hinggalah ke Lapangan Terbang Gunung Mulu.

Projek pembinaan jalan telah bermula tahun lalu, dan kini baru mencapai fasa pertama. Tak dinyatakan bila tarikh dijangka siap.

www.theborneopost.com/2020/06/14/road-to-end-border-crossings-hassle

② – Naik taraf Jalan Datuk Mohd Musa dari 2 lorong ke 4 lorong. Jalan dari Kem Penrissen ke bulatan Unimas. Saya selalu guna jalan ini kalau balik dari #Samarahan. Tempat yang selalu sesak adalah di simpang masuk ke Taman Samarindah & Bandar Riyal. Kalau waktu ambil budak² dari sekolah, jalan ni memang tersangkut habis.

Jalan sepanjang 11.6 km dijangka siap pada pertengahan 2023 (36 bulan) sekarang baru saja lepas majlis pecah tanah & bermula kerja² pembinaan.

www.theborneopost.com/2020/06/27/fadillah-road-upgrading-project-would-help-resolve-traffic-congestion-in-kota-samarahan

③ – Laluan pelengkap Jalan #Sibu#Kapit, dari Ngemah ke Temelat. Jalan sepanjang 9.5 km ini adalah sebahagian daripada jalan penghubung Kanowit ke Kapit sejauh 83 km. Sekarang berada pada tahap 76.2% siap, masih lagi di dalam landasan, dan dijangka siap pada Oktober tahun ini.

www.theborneopost.com/2020/06/28/sibu-kapit-road-missing-link-to-be-completed-by-october

④ – Jalan penyambung Kpg Segedup ke Kpg Sg Maong. Jalan baru ni menarik sebab terletak berdekatan Sg Sarawak, dan ada perancangan untuk membina perumahan di sini. Kalau ada kompleks apartment di tepi sungai macam Prima Bintawa, best diam kat sini.

Projek jalan sepanjang 3.6 km ini baru saja bermula lepas majlis pecah tanah kelmarin, dan dijangka siap pada Januari 2022 (18 bulan). Boleh jadi shortcut untuk yang dari #Matang nak ke Emart Batu Kawa.

www.theborneopost.com/2020/07/01/new-jln-sg-maong-segedup-route-to-provide-immediate-long-term-benefits-dcm

Pin It Send

Hantaran sohor kini:

Apakah maksud laluan kontra?

30 June 2020, 11:35 am

Apakah maksud laluan kontra?

Laluan kontra bermaksud laluan sementara pada #jalan raya atau lebuhraya yang menggunakan lorong pada arah trafik yang berlainan daripada yang asalnya.

Contohnya pada gambar, lorong dari arah bertentangan di sebelah kiri digunakan untuk trafik dari arah asal di sebelah kanan.

Tujuan laluan kontra diwujudkan adalah sama ada untuk menguruskan kecemasan ⁽¹⁾, menyelenggara jalan ⁽²⁾, atau pun untuk mengurangkan kesesakan trafik ⁽³⁾.

⁽¹⁾ www.bernama.com/bm/news.php?id=1855566

⁽²⁾ www.capitalpost.com.my/2020/06/22/jambatan-kedua-pp-ditutup-untuk-kerja-selenggara

⁽³⁾ www.bharian.com.my/taxonomy/term/2644/2016/07/177220/mex-buka-laluan-kontra-percubaan-km115

Pin It Send

PKPP masih ada roadblock.

25 June 2020, 12:45 pm

PKPP masih ada roadblock.

Semasa saya memandu dari Kuching hingga ke #Sematan minggu lalu, saya dapati masih terdapat sekatan #jalan raya dilakukan di jalan #PanBorneo ke Lundu, di simpang ke Sampadi.

Dari pemerhatian, masih ada pihak askar yang mengawal waktu saya ke #Lundu, dan giliran polis yang menjaga waktu saya nak balik ke Kuching.

Sekatan pergerakan antara daerah sudah dimansuhkan sekarang #MCO pemulihan, agaknya apa yang diorang periksa ya?

Gambar: jalan dari Teluk Melano, dekat Sematan, background banjaran Gunung Rumput.

Pin It Send

Jalan² sampai nampak Gunung Pueh kat Sematan.

24 June 2020, 1:10 pm

Jalan² sampai nampak Gunung Pueh kat #Sematan.

Gunung Pueh berada di bahagian kanan dalam gambar. Gunung yang berada di belakang & bahagian kiri adalah Gunung Rumput.

Di sepanjang kemuncak Gunung Rumput inilah menjadi sempadan antara Malaysia (Sarawak) dan Indonesia (Kalbar / Kalimantan Barat). Gunung Pueh pula masih di dalam Malaysia.

Jalan yang saya lalui ini adalah #jalan penghubung antara Lebuhraya #PanBorneo (ke Teluk Melano) dengan jalan Kampung Siru. Ia juga jalan pintas untuk ke Sematan Palm Beach Resort.

Pin It Send

Jauh perjalanan, badan kepenatan.

23 June 2020, 11:25 am

Jauh perjalanan, badan kepenatan.

Lebih² lagi kalau memandu guna transmisi manual. Walaupun enjin dijana kuasa dengan turbo, tapi dengan keadaan jalan sekarang, memandu untuk 74 km, mengambil masa hampir 2 jam, lenguh kaki tekan clutch.

Ini disebabkan #jalan dari Moyan Square menuju ke #Bau, kemudian ke #Lundu, buat masa sekarang masih lagi dalam pembinaan lebuhraya #PanBorneo.

Banyak lencongan dibuat untuk kerja² pembinaan. Tapi banyak juga bahagian #jalan yang dah bagus, dah siap dengan penghadang jalan & lampu jalan. Cat garisan jalan saja belum & masih guna 2 lorong.

Pattern memandu buat masa sekarang, 1-2 km jalan bagus, pandu laju², pastu ada lencongan, perlahan. Keluar lencongan, rupa jalan baik, pandu laju lagi. Pastu jumpa lagi lencongan, perlahan. Macam tu lah ulang² sampai ke Lundu. Pancit! 🤕

Pin It Send

Jalan² tengok Bukit Ampungan dari jejambat Pan Borneo Serian.

17 June 2020, 1:00 pm

Jalan² tengok Bukit Ampungan dari jejambat Pan Borneo #Serian.

Di bandar Serian ada 2 jejambat untuk laluan lebuhraya #PanBorneo. Yang ini berada di bulatan berdekatan Hospital Serian. Telah dibuka satu lorong saja kepada trafik pada 22 Januari 2020 sebelum cuti Tahun Baru Cina.

Satu lagi jejambat di bulatan dekat pejabat pos dan Tasik Danu Serian. Belum lagi siap, laluan #jalan jejambat masih lagi diisi dengan batu.

Pin It Send

Jalan² melihat pemandangan matahari petang di Lebuhraya Kuching – Samarahan.

10 June 2020, 2:25 pm

Jalan² melihat pemandangan matahari petang di Lebuhraya Kuching – Samarahan.

3 bulan #MCO jumlah kenderaan di jalan raya berkurangan secara drastik. Hasilnya, atmosfera bumi pun semakin bersih dan pulih. Sehingga dapat menikmati pemandangan yang cantik & jelas seperti ini.

Sekarang dengan PKPP, semakin banyak kenderaan memenuhi #jalan, kesesakan jalan raya pun akan meningkat, kilang² akan beroperasi semula, petani² mula membakar kebun untuk menyediakan tapak tanaman musim baru, ini semua bakal mengisi balik ruang atmosfera dengan gas² ekzos, asap dan zarah terampai.

Nikmati suasana ini sementara masih sempat. Dalam bulan Ogos – September biasanya akan berlaku jerebu 😷.

Berita: Mulai hari ini pergerakan merentas daerah dibenarkan tanpa perlu permit.

Berita: Di USA dah lebih 2 juta orang dijangkiti #Covid19.

Pin It Send

Jalan² hingga ke negeri atas awan.

9 June 2020, 4:50 pm

Jalan² hingga ke negeri atas awan.

Di kawasan tanah tinggi, ketumpatan udara adalah lebih rendah daripada tanah rendah. Sebab tu walaupun udaranya sejuk, tapi prestasi #kereta enjin NA (naturally aspirated) menurun. Enjin tidak mendapat kandungan oksigen yang mencukupi untuk pembakaran petrol secara optimum yang menghasilkan kuasa maksimum 🔥.

Kira² 4 tahun lalu saya ada memandu sehingga ke #Kundasang, dapat rasa enjin NA jadi semput, kat #jalan rata saja pun, bukannya kat jalan mendaki. Walaupun guna gear manual, yang mana dengan gear manual anda mempunyai kawalan penuh terhadap kuasa enjin yang dihantar ke tayar, tapi tetap juga rasa underpowered. Sehinggakan nak naik jalan ke Desa Cattle Dairy Farm pun guna gear 1, sangat perlahan dan rasa macam kereta nak terundur balik ke bawah 😱.

Gambar: Gunung #Serapi dari Jambatan Batang Salak, Jalan FAC di kawasan wetland, selepas hujan & awan semua turun ke darat, suhu pun sejuk ❄️.

Pin It Send

Jalan² tengok matahari terbenam di Jambatan Darul Hana.

7 June 2020, 4:55 pm

Jalan² tengok matahari terbenam di Jambatan Darul Hana.

Jambatan ini merupakan jambatan untuk pejalan kaki sahaja, merentasi Sungai Sarawak, menghubungkan Tebingan #Kuching dengan Pengkalan Sapi. Ia dibuka kepada umum pada 11 November 2017.

Dari Pengkalan Sapi anda boleh #jalan kaki ke bangunan DUN Sarawak. Ada rancangan untuk menyambungkan laluan pejalan kaki hingga ke Kampung Boyan, di mana anda boleh beli kek lapis Sarawak asli di sini.

Antara mercu tanda lain yang dapat dilihat dari atas jambatan ini adalah Masjid India, atau lebih dikenali sebagai Masjid Terapung Kuching, seperti yang ditunjukkan dalam gambar.

Gunung yang kat belakang tu adalah Gunung #Serapi. Dapat juga dilihat beberapa buah perahu tambang menyeberang sungai.

Waktu petang² macam ni selalunya ada kapal persiaran river cruise yang membawa penumpang melihat pemandangan matahari terbenam di muara Sungai Sarawak.

Pin It Send

Jalan² tengok matahari terbenam atas Jambatan Sungai Santubong kat Jalan Bako.

4 June 2020, 2:05 pm

Jalan² tengok matahari terbenam atas Jambatan Sungai Santubong kat Jalan Bako.

Pemandangan ini dapat dilihat melalui #jalan arah dari Demak Laut ke Demak Jaya. Tempat ini menjadi salah satu hotspot untuk kaki pancing. Sambil tangkap ikan sambil tengok matahari terbenam & beri makan nyamuk 🦟.

Dalam gambar kalau nampak motosikal yang berhenti tu salah satu daripada banyak lagi #kereta & hilux yg berhenti di tepi jambatan. Selepas jambatan terdapat bahagian jalan lurus yang panjang, banyak yang suka memecut di sini, tapi jaga² ada speed trap.

Geng #basikal pula selalu saya perhati mereka mengayuh di jalan dari arah bertentangan, mungkin mereka meletak kenderaan di kawasan stadium pastu berbasikal sepanjang jalan ini hingga ke simpang Demak Laut sebelum berpatah balik ke stadium 🚲 .

Pin It Send