Harga bahan api fosil minggu ke-1 Julai 2020.

4 July 2020, 9:00 am

Harga bahan api fosil minggu ke-1 Julai 2020.

#hargapetrol mengalami sedikit penurunan disebabkan jangkaan permintaan yang akan menurun, susulan gelombang kedua pandemik #Covid19 di Beijing dan Amerika.

Trump kata nak buat sambutan hari US merdeka daripada empayar British secara besar²an hari ni (4th of July), tengok bunga api kat Gunung Rushmore, meskipun bilangan kes kekal tinggi malah semakin meningkat di beberapa lokasi seperti Florida, California dan Texas.

🟡 RON 95 – 1.65 (-0.04)
🟢 RON 97 – 1.95 (-0.04)
⚫️ Diesel – 1.84 (-0.02)

#Petronas

Pin It Send

Hantaran sohor kini:

Harga bahan api fosil minggu ke-5 Jun 2020.

27 June 2020, 9:10 am

Harga bahan api fosil minggu ke-5 Jun 2020.

Trend #hargapetrol sekarang sentiasa menaik, jadi takda cerita baru sangat pasal ni.

Bagi peminat Liverpool ⚽️, tahniah sebab lepas 30 tahun baru menang English Premier League. Nak celebrate boleh, tapi jangan kumpul ramai², masih kena buat social distancing. Salah orang yang menang piala.

🟡 RON 95 – 1.69 (+0.10)
🟢 RON 97 – 1.99 (+0.10)
⚫️ Diesel – 1.86 (+0.09)

#Petronas

Pin It Send

Harga bahan api fosil minggu ke-4 Jun 2020.

20 June 2020, 8:30 am

Harga bahan api fosil minggu ke-4 Jun 2020.

Dah 2 minggu #MCO pemulihan (PKPP), semua orang keluar memandu kat jalan, pergi merentas negeri, kat Sarawak orang ramai merentas daerah & bahagian, meningkatkan permintaan kepada bahan bakar, meningkatkan pembebasan gas ekzos, dan juga meningkatkan #hargapetrol.

🟡 RON 95 – 1.59 (+0.03)
🟢 RON 97 – 1.89 (+0.03)
⚫️ Diesel – 1.77 (+0.04)

#Petronas

Pin It Send

Harga bahan api fosil minggu ke-3 Jun 2020.

13 June 2020, 8:55 am

Harga bahan api fosil minggu ke-3 Jun 2020.

2-3 hari lalu kamboh seluruh negara pasal pemansuhan harga siling petrol, berikutan warta kerajaan yang diumumkan (www.federalgazette.agc.gov.my/outputp/pua_20200603_P.U.%20(A)%20178.pdf).

Namun, menteri PDNHEP menjelaskan tiada pemansuhan dilakukan, harga siling masih kekal. Yang berubah hanyalah pada mekanisme penguatkuasaan undang² bagi memastikan stesen minyak tidak menjual melebihi harga yang ditetapkan kerajaan.

Itu apa yang menteri cakap, tapi mengikut apa yang ditulis dalam warta tu, takda menyebut pasal mekanisme penguatkuasaan. Entah la labu, kalau kerajaan letak #hargapetrol RON 95 RM3 seliter, stesen minyak tak boleh letak harga RM3.01, mungkin itu maksud sebenar dia 😷.

🟡 RON 95 – 1.56 (+0.08)
🟢 RON 97 – 1.86 (+0.08)
⚫️ Diesel – 1.73 (+0.10)

#Petronas

Pin It Send

Harga bahan api fosil minggu ke-2 Jun 2020.

6 June 2020, 8:30 am

Harga bahan api fosil minggu ke-2 Jun 2020.

Beberapa hari dalam minggu ni sering turun hujan pada sebelah petang, dalam pukul 2-3 ptg. Hujan ada berhenti sebelum matahari terbenam, dan saya berpeluang untuk mengambil gambar matahari terbenam di beberapa lokasi di sekitar Bandaraya Kuching.

#hargapetrol untuk minggu akan datang pula naik sedikit. Semalam sempat isi penuh, cukup untuk seminggu. Kalau pergerakan merentas daerah dibenarkan minggu depan, sampai ke Balai Ringin lah mengejar matahari terbenam 😁.

🟡 RON 95 – 1.48 (+0.05)
🟢 RON 97 – 1.78 (+0.05)
⚫️ Diesel – 1.63 (+0.02)

#Petronas

Pin It Send

Harga bahan api fosil minggu ke-1 Jun 2020.

30 May 2020, 9:15 am

Harga bahan api fosil minggu ke-1 Jun 2020.

Minggu lalu, harga petrol naik sikit (lupa nak update sini 😅), dan minggu ini bersambung lagi kenaikan harga, selari dengan kenaikan harga petroleum bertapis dan harga bahan api mentah global.

Bagi pengguna, ramai yang rasa tak puas hati, #hargapetrol makin mahal. Tapi kena ingat, kalau harga petrol terlalu murah, pendapatan negara pun rendah, dan semua rakyat mungkin akan menanggung bebanan nanti. Pendapatan kerajaan kurang bermakna peruntukan untuk pembangunan, bantuan dan segala macam duit kerajaan pun akan berkurangan juga 🤲🏻.

🟡 RON 95 – 1.43 (+0.05)
🟢 RON 97 – 1.73 (+0.05)
⚫️ Diesel – 1.61 (+0.10)

#Petronas

Pin It Send

Harga bahan api fosil minggu ke-3 bulan Mei 2020.

16 May 2020, 9:10 am

Harga bahan api fosil minggu ke-3 bulan Mei 2020.

Sejak perintah kawalan pergerakan bersyarat (CMCO), makin banyak kereta atas jalan raya. Bererti makin banyak permintaan terhadap produk petroleum.

Sejak awal bulan Mei juga pengeluaran minyak mentah oleh OPEC, Rusia dan negara² pengeluar minyak telah dikurangkan, oleh itu menstabilkan harga minyak. Maksudnya harga makin naik 😄.

Lepas 2 minggu harga kekal, minggu ni semua harga petrol & diesel naik. Nasib baik dah isi petang semalam pastu pegi jalan² kat pinggir bandar. Evening drive 🚗.

🟡 RON 95 – 1.31 (+0.06)
🟢 RON 97 – 1.61 (+0.06)
⚫️ Diesel – 1.45 (+0.05)

#hargapetrol #Petronas

Pin It Send

Harga bahan api fosil minggu ke-4 bulan April 2020.

25 April 2020, 10:46 am

Harga bahan api fosil minggu ke-4 bulan April 2020.

Seperti yg semua maklum, awal minggu ini harga minyak mentah West Texas Intermediate (WTI) jatuh ke paras negatif USD40.32. Ini berikutan permintaan yang sudah pun rendah, dan pengeluaran minyak mentah yg masih lagi tinggi, bulan Mei baru pemotongan pengeluaran berkuatkuasa, sehinggakan tak cukup tempat nak simpan minyak² mentah ni. Secara teknikalnya, pengeluar minyak mentah ni kena bayar pembeli untuk ambil stok daripada mereka, sebab tu harganya jatuh ke paras negatif.

💛 RON 95 – 1.25 (0.00)
💚 RON 97 – 1.55 (0.00)
🖤 Diesel – 1.40 (-0.03)

#hargapetrol #Petronas

Pin It Send

Harga bahan api fosil April minggu ke-3 2020.

18 April 2020, 9:20 am

Harga bahan api fosil April minggu ke-3 2020.

Awal minggu ni OPEC+ dan Rusia akhirnya bersetuju untuk memotong pengeluaran minyak mentah. Perundingan ni ambil masa lama sebab Mexico enggan untuk bekerjasama. Namun US berjaya memainkan peranan sebagai orang tengah dalam rundingan ini sehingga Mexico, Arab Saudi, Rusia & negara pengeluar minyak semua bersetuju.

Jumlah potongan pengeluaran yg dipersetujui adalah sebanyak 9.7 juta tong sehari untuk OPEC+, 3.7 juta tong sehari untuk US, Brazil dan Kanada, manakala negara G20 lain masih belum memuktamadkan jumlah.

Potongan pengeluaran ini akan bermula pada bulan Mei, dan berlanjutan selama 2 tahun. Sepanjang 2 tahun akan datang, pengeluaran akan dinaikkan sedikit² selari dengan pemulihan ekonomi global.

💛 RON 95 – 1.25 (0.00)
💚 RON 97 – 1.55 (0.00)
🖤 Diesel – 1.43 (-0.03)

#hargapetrol #Petronas

Pin It Send

Harga bahan api fosil minggu kedua April 2020.

11 April 2020, 9:15 am

Harga bahan api fosil minggu kedua April 2020.

Kelmarin OPEC, Rusia dan negara pengeluar petroleum bersetuju untuk mengurangkan pengeluaran sebanyak 10 juta tong sehari. Namun pengurangan ini secara tentatif, dijangka hanya akan dilaksanakan dalam bulan Mei dan Jun. Tambahan pula, disebabkan pandemik #Covid19, permintaan minyak mentah dijangka menurun sebanyak 25 juta tong sehari, lebih cepat menurun berbanding pengeluaran, menurut firma Energy Aspects. Oleh itu, situasi pengeluaran mengatasi permintaan masih wujud, dan harga petrol di stesen minyak juga kemungkinan masih menurun.

💛 RON 95 – 1.25 (-0.05)
💚 RON 97 – 1.55 (-0.05)
🖤 Diesel – 1.46 (-0.12)

#hargapetrol #petronas

Pin It Send